Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2014, 13:28 
Weet iemand of een ph verlagende bodem zoals Akadama gebruikt kan worden met bv. kleikorrels?
Of zou het dan niet meer werken.
Ik wilde mijn bodem vervangen met Akadama met een harde korrel met 3-7 mm groot maar bij mijn Crypto's zou ik graag kleikorrels met plaatsen maar ik weet niet of dat de werking van de bodemgrond veel zou beïnvloeden.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2014, 18:55 
Gebruikers-avatar
Akadama = klei, alleen bevat het ook nog humuszuren o.i.d. wat de pH verlaagt. Het is dus een soort voedingsbodem en normale substraat in één.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za 11 Okt 2014, 12:35 
Gebruikers-avatar
Akadama is inderdaad een gebakken kleisoort. Echter zit de pH verlagende werking iets anders in elkaar. De klei werkt als een soort "zout"-vanger die carbonaatzouten ed. uit het water vist. Hierdoor wordt de kH van je water na een paar dagen 0.
Zoals je misschien weet kun je met CO2 de pH van je water verlagen, echter de hoeveelheid CO2 die je hiervoor nodig hebt is afhankelijk van de "buffercapaciteit" van je water, oftewel de kH. Als de kH 0 is, is het kleine beetje co2 uit de lucht al voldoende om de pH te doen zakken tot ongeveer 6-6,5.

Wat betreft de kleibolletjes, ik heb een garnalenbakje met akadama bodem en hier heb ik ook wel eens kleibollen ingedaan. Echter merkte ik niet zoveel verschil. Kwaad kan het in ieder geval nooit.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]