Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 13:25 
Hallo,

ik wil graag mijn aqua met 4 guppies, 2 zwaarddragers, 4 platy's omzetten naar een tanganyika aqua met een koppel brichardi..
ik heb op het moment zwart grind en een soort grot erin en neppe plantjes.
ff een paar vragen:

1 is het noodzakelijk om zand op de bodem te hebben?
ik wil wel stenen erin zetten aangezien dit noodzakelijk is

2 moet ik perse piepschuim of tempex ofzo op de bodem leggen? ik wil niet van die hoge stapels stenen want dit vind ik eng..

3 als ik het water wat ik nu heb opvang in een emmer en mijn aqua opnieuw inricht kan ik het water hergebruiken als ik er een kalkverhogend middel in doe?

4 ik heb nog 5 corydora sterbai, kunnen deze wel gewoon blijven? deze wil ik eigenlijk niet weg doen

5 welke slakkenhuis ciclide kan ik erbij doen en hoeveel?

ik heb een aqua vision 180

alvast bedankt voor jullie reacties

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 19:01 
Admin en totally awesome dude
Gebruikers-avatar
Ik ben geen expert op het gebied van Tanganyika maar ik kan wel wat beantwoorden :)
1. Is het noodzakelijk om zand op de bodem te hebben?
Als je een natuurcorrecte bak wilt hebben dan zou ik wel gaan voor zand :) het staat veel mooier en veel cichliden spoelen hier hun kieuwen mee. Als je je aquarium toch helemaal leeghaalt is dit een kleine moeite. Ik zou dan gaan voor Filterzand en niet de dure zakjes rivierzand bij de aquariumzaak :) scheelt een hoop qua geld en filterzand slibt ook nog eens minder snel dicht :)

2. Moet ik perse piepschuim of tempex ofzo op de bodem leggen? ik wil niet van die hoge stapels stenen want dit vind ik eng..
Het moet niet persé maar het is better to be safe then sorry :) voor fatsoenlijke holen zul je toch wel een aantal stenen moet stapelen. Het is altijd verstandig om hieronder tempex of piepschuim te plaatsen :)

3. Als ik het water wat ik nu heb opvang in een emmer en mijn aqua opnieuw inricht kan ik het water hergebruiken als ik er een kalkverhogend middel in doe?
Uiteraard :) het water opvangen zorgt er ook voor dat je wat extra bacteriën overhoud :)

4. Ik heb nog 5 corydora sterbai, kunnen deze wel gewoon blijven? deze wil ik eigenlijk niet weg doen
Persoonlijk zou ik het niet doen. Ze horen niet thuis in een Tanganyika biotoop aquarium en je weet niet hoe de Tanganyika cichliden erop reageren. Het kan zijn dat ze opgejaagd zullen worden en uiteindelijk de dood ingejaagd worden. Denk niet dat je dat graag wilt zien :)

5. Welke slakkenhuis ciclide kan ik erbij doen en hoeveel?
Denk dat je het beste kunt gaan voor de wat kleinere slakkenhuiscichliden. Denk hierbij aan de Lamprologus multifasciatus en de Lamprologus similis. Beide soorten zijn kolonievormers wat dus wil zeggen dat je ze het beste in groepjes kan houden :)
Je kunt ook kijken naar de Lamprologus ocellatus of Lamprologus stappersi. Deze soorten zijn meer koppelvormers waardoor je ze niet in een groepje kan houden maar altijd per 2. Ze zijn wel een stapje lastiger om koppels te krijgen. Gezien het je eerste (?) Tanganyika aquarium is zou ik het niet té moeilijk maken en gaan voor de multi's, de similis of de occelatus :) stappersi zijn wel mooi (vind ik :P) maar weer een stapje lastiger.

Hope it helps :)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 19:41 
Hoi mark,

bedankt voor je reactie :)
waar kan ik tempex kopen en hoe duur is dat? ik heb ook gelezen dat er dan een mat overheen moet ofzo??
ik zet wel stenen erin voor holen, alleen niet al te hoog.
ohja en per hoeveel zou je die simili moeten houden?

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 19:49 
Gebruikers-avatar
Ik heb gewoon een onderlegger voor het aquarium gebruikt :P weet niet of het er wel voor bedoelt is maar heb er nog geen problemen mee gehad :) Met hoeveel je het beste de similis kunt houden durf ik niet zeker te zeggen. Ik zou zeggen 2m/4v :)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 20:00 
een onderlegger? :P misschien beetje domme vraag maar wat is dat precies? hihi
kan je eigenlijk ook leisteen gebruiken?? ik vind dit heel mooi namelijk

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 20:05 
Gebruikers-avatar
Leisteen kan prima maar ik gebruik zelf liever breuksteen :P jah een onderlegger voor tussen je meubel en het aquarium :P het heet gewoon aquariumonderlegger. Zo'n zwarte mat, schijnt ook te isoleren om de bodem van het aquarium warmer te houden (of het waar is weet ik niet). Nu dient het er bij mij voor om ervoor te zorgen dat mn bodemplaat heel blijft :P

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 20:12 
ooooh oke, hoor dat voor t eerst :p dat is dan ook niet zo hoog neem ik aan? want mijn vriend zat al te zeuren over dat tempex dat de bodem dan te hoog wordt...

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 20:42 
Gebruikers-avatar
Het zal er idd voor zorgen dat je bodem flink wat omhoog komt. Zo'n zwarte onderlegger is misschien 3mm dik dus dat valt in het niets :)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Mei 2011, 20:55 
ja waarschijnlijk dat ik dat dan ook ga halen ipv die tempex :) thnQ

kunnen er eigenlijk ook appelslakken bij??

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 09 Mei 2011, 22:10 
Ik heb verder niet echt iets op te merken over de vragen die zijn beantwoord, echter wel wat over vissen waar je over denkt. Alle vissen die je noemt zoals de corydoras, platy's en de andere, laat dit achter wegen. Is beter voor beide, met tanganyika cichlide heb je de kans dat die dood in worden gejaagd.

Er zijn vele mooi vissen voor deze bakmaat. 90-40-50 toch?

Je zou kunnen kijken voor een mooi koppeltje holenbewoners: julidochromis soorten(niet alle), telmatochromis vittatus, altolamprologus compresicips/calvus.

Met een mooie soort voor de bodem, kijk dan naar slakkenhuis bewoners. altolamprologus sumbu shell, lamprologus soorten zoals de multifasciatus, similis, ocellatus, stapersi, callipterus, leloupi(niet de gele).

Verder kan je er een mooi schooltje Lacustricola pumilus bij zetten voor de openruimte, mits je zorgt voor drijfplanten of valisinera gigantus die beetje aan water oppervlakte hangt.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 10 Mei 2011, 12:56 
Gebruikers-avatar
de twee altolamprologussen kan je sowieso niet combineren...

als je en anderen soort er bij wilt zal je de bichardi moeten losen.

want als die gaan jongen nemen ze de hele bak over het zijn kolonie vormers namelijk ;)

voor beter advies over tanganyika kan je je beter aanmelden op Tanganyika.nl !

zou ik zeker doen asl je specifieke vragen heb...

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 04 Sep 2011, 13:16 
Nou, de vissen moeten er nog in 8-)
Ik zou ze eigenlijk krijgen, maar t duurt zooo lang, dus we gaan ze binnenkort gewoon zelf halen :)
Als ze erin zitten laat ik het weten. :p

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]