Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: nieuwe bak
BerichtGeplaatst: Di 11 Nov 2014, 22:22 
hallo, nadat ik voor de 2e keer mn wachtwoord ben vergeten maar weer een nieuw account aangemaakt. nouja, tot zover dat dus.
ik heb al een rekord .
80 staan die goed draait, maar zoals de titel al zegt heb ik dus een nieuwe bak gekocht.
de nieuwe bak is 125x40x40, en moet een zuidamerikaans biotoop worden.
ik heb nog een paar vragen over het bestand en een aantal vragen over de techniek, maar ik neem aan dat ik dat allemaal in hetzelde topic kan posten ?
afijn, het bestand, zoals ik al zei, zuid amerikaans biotoop.

apisto. cacatuoides 1M 2V
L156 1x
L260 2x
L208 2x(?)
rode ancistrus 1x

dit is het voolopige basisbestand, achter de L208 staat een vraagteken omdat ik niet zeker weet of het wel verstandig is hier 2 van te nemen. verder is al het commentaar welkom. er staat geen scholenvis bij omdat ik niet zeker weet of ik dat wel wil, het word wel kaal zonder...

in het aquarium komt veel hout, zoals het biotoop voorschrijft, en op de bodem fijn wit zand, ivm de api`s die graag happen. ik wou afzien van een voedingsbodem, omdat ik er toch niet veel planten in zet, en na een paar keer verplanten gaat het mengen met je zand(ervaring uit mijn 80cm) en dat vind ik niet mooi. ga dus werken met kleibolletjes. qua planten zat ik te denken aan:

hydrocotyle leucocephala
Echinodorus
-barthii
-horizontales
-parviflorus 'tropica'

qua techniek heb ik een eheim 2215 (650 L/min) waarmee ik misschien wil filteren over turf, om het water wat zuurder en donkerder te maken, maar dat is ook nog een vraag. ik wou graag een bovenuitstroom, met een lillypipe, maar gezien die prijs zoek ik daar nog een alternatief voor, de techniek wil ik zoveel mogelijk wegwerken achter de zelfgemaakte achterwand, vandaar nog de vraag waar ik mn aanzuiging van het filter plaats, en hoe ik die netjes wegwerk in de achterwand, zat zelf te denken om dit onderin te doen, aan de andere kant als het uitstoom. ik wil dus ook de verwarming wegwerken en zag hiervoor verwarming die je tussen je filterslang kan zetten, iemand hier ervaring mee ? voor de rest had ik nog een vraag over de verlichting, mijn lichtkap is zelfgemaakt(door vorige eigenaar) en de verlichtig zat er scheef en onvoldoende vast in, dat heb ik er allemaal uitgesloopt. nu is mijn vraag, hoeveel, en wat voor licht moet er weer terug in? het leek mij dat ik geen plantengroei lamp nodig heb, en wil er ook niet teveel licht in hebben, ivm de meervallen, en het biotoop in het algemeen. of is dit gewoon een kwestie van uitproberen tijdens het indraaien?

dus om alles kort samen te vatten:
-is mijn bestand goed( eventueel aanvullingen/tips/afraders)?
-is over turf filteren een goed idee?
-hoe kan ik mijn uitstoom doen?
-is de eerdergenoemde verwarming goed?
-hoeveel en wat voor verlichting moet er in?
alvast bedankt, alfred!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]