Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
ShiaGeplaatst op Saturday 17 July 2010 23:14 Bekijk  

Aquariumgrootte is 61x30x30
Waterwaarden is goed. (weet de precieze getallen niet)

Laatst heb ik een Rode Minor bijgekocht maar merkte gauw dat hij een wit puntje op zijn bovenlip heeft. Ik heb geen idee wat dit kan zijn.

Al langer dan een week heeft hij ook niets gegeten. (kan ook aan de barbeeltjes liggen die sneller zijn bij het eten...)
Het is een erg rustige vis, te rustig naar mijn weten. Hij zwemt wel normaal maar verstopt zich vaak. (andere juist niet)

Mijn zusje heeft er zonder dat ik het wist Esha in het aquarium gedaan, maar het witte puntje zit er nog.

Komt witte stip voor op de lippen van een vis??

Shia wijzigde dit bericht op 17-07-2010 23:15
ShinLiGeplaatst op Sunday 18 July 2010 13:10 Bekijk  

Lijkt dat witte puntje wat pluizig? Kun je er anders een foto van maken? Ik denk dat het schimmel is, maar zonder foto is dat niet met zekerheid te zeggen.

Zit de rode minor ook alleen? Dit begrijp ik wel uit je verhaal. De rode minor is wel een schoolvis. Als hij alleen zit dan verklaart dat het verstoppen ook.

ShinLi wijzigde dit bericht op 18-07-2010 13:11
ShiaGeplaatst op Thursday 22 July 2010 18:06 Bekijk  

Ik heb geen foto kunnen maken omdat de vis veel te snel is.
De minor zit vaak alleen en wordt soms achterna gezeten door de vervelende 5-streepbarbeeltjes. Heeft nog steeds (2 weken?) niets gegeten, zover ik weet. Ik weet niet waarom ie niet eet.

En de stip ziet er niet pluizig uit. Eerder een soort moedervlek maar dan wit. Medicijnen tegen witte stip en parasieten in gedaan maar t blijft. Dus misschien is dat vlekje goedaardig?
ShinLiGeplaatst op Thursday 22 July 2010 22:47 Bekijk  

Dat ie niet eet is zowieso geen goed teken. Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag of die rode minor alleen in het aquarium zit? Want dit zou het ook kunnen verklaren dat hij niet eet.

Witte stip is het waarschijnlijk niet, want dan had de vis er al onder moeten zitten vanwege het niet eten, stress, dus een verzwakte weerstand. Welk middel/merk tegen parasieten heb je erin gedaan?

Misschien een kuur van esha2000 of JBL Furanol?
DebiruGeplaatst op Thursday 22 July 2010 23:01 Bekijk  

ZA fan

Als hij niet eet zijn het waarschijnlijk parasieten in zijn darmen en/of maag. Dat witte stipje kan schimmel zijn, maar ook een rechtopstaande schub zijn.

Als hij alleen zit heeft hij stress, hij heeft soortgenoten nodig. Dat kan ook bepalen waarom hij niet eet.
ShiaGeplaatst op Friday 23 July 2010 09:45 Bekijk  

Hij heeft 1 soortgenoot die vrij agressief uithaalt.
Zit vaak ook alleen in het aquarium te zwemmen.
Ik heb Esha2000 en Contralck tegen witte stip en parasieten. Dat 3 dagen.

Is het schadelijk hem te vangen terwijl hij slaapt? Want nu is het onmogelijk hem te vangen, is gewoon te snel.
ShinLiGeplaatst op Friday 23 July 2010 10:59 Bekijk  

De rode minor is een scholenvis. Als je maar 1 soortgenoot hebt kan dit verklaren waarom deze rode minor ziek is geworden. Rode minor moet echt minimaal met 5, liefst met meer in een school gehouden worden. Dit verklaart dus waarom de rode minor zich verstopt, niet eet, dus gestresst is. En door stress en niet eten worden vissen vatbaar voor parasieten en bacteriele infecties. Dus waarschijnlijk zal ie last hebben van parasieten. En daardoor kunnen er ook andere secundaire infecties ontstaan, zoals die witte stip op zijn lip.

Je zou met Esha2000 kunnen behandelen, dit is wel een breedwerkend middel. Hou dan wel goed de aangegeven richtlijn aan. De eerste dag de volledige dosering, en de 2 daaropeenvolgende dagen de halve dosering (wel even goed uitrekenen hoeveel liter je in je bak hebt zitten).

Daarnaast zou je ik je adviseren om eventueel even in het vissenbestand forum te posten. Want je visbestand is dus niet optimaal ^^.

Succes en houd ons op de hoogte!
koeny33Geplaatst op Friday 23 July 2010 11:13 Bekijk  
Database Medewerker

Rio Amazonas

Is dit geen bekrot?
ShiaGeplaatst op Friday 23 July 2010 11:14 Bekijk  

Ah bedankt voor de tips.
Misschien dat ik ze dan een ander thuis geef waar er meer minors zijn. De andere is altijd actief geweest, misschien ligt dat ook aan het karakter(?).

Esha doe ik er morgen wel weer in.
ShiaGeplaatst op Saturday 24 July 2010 21:52 Bekijk  

Hij eet weer! Voor het eerst dat ik het zie en nog lang niet zoveel.
Vandaag heeft mn zusje een soort algenetertje gekocht en erbij in gedaan. Ze zwemmen nu vaak samen en gelijk begon de minor te eten.:)

Ik moet nog even navragen bij mn zus wat de naam van haar vis is. Weet het zelf niet. Het is iig geen L nummer. Maar zwart langwerpig visje met alleen de staart oranje.

Ja, niet echt duidelijk zo...

Is het mogelijk dat 2 verschillende soorten vissen een "team" vormen? Hoop dat het zo blijft.
ShinLiGeplaatst op Sunday 25 July 2010 10:09 Bekijk  

Dat is niet waarschijnlijk. Het klinkt als een vuurstaartlabeo: http://punkyfish.nl/pages/database/zoetwater/vissen/73 , als dat zo is is je bak te klein voor deze vis. Ik zou toch even in het visbestand forum posten om je visbestand optimaal te krijgen, want dat is het zeker niet op dit moment. En dit kan veel helpen om ziekten te voorkomen door een juist visbestand te houden.
ShiaGeplaatst op Sunday 25 July 2010 20:31 Bekijk  

Ik zocht een L nummer als algeneter en de man in de winkel zei dat een vuurstaartlabeo goed samen gaat met andere vissen zolang er niet meer van dezelfde soort in dezelde bak zitten.
Te groot voor de bak wordt hij denk ik niet. Ben nml van plan over te stappen naar een 80 of 1m bak. Past hij wel in.

De Minors en barbeeltjes komen beide uit Azie, werd me door meerdere kenners verteld dat de combi goed was.
SapphireGeplaatst op Sunday 25 July 2010 20:54 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

Hi Shia,

De Vuurstaart moet toch echt wel 1.20 hebben ;) dus wordt wel te groot. Tevens raad ik je aan eerst de ziekte opgelost te hebben voordat je er nieuwe vissen in stopt. Eet de Minor weer?

Credits