(dwerg)Garnalen houden
Het lijkt de laatste tijd wel of het garnalen-virus steeds meer mensen weet te bereiken. Niet gek wat het zijn hartstikke grappige en interessante diertjes om te houden. Buiten het feit dat het ook een goede schoonmaker voor in het aquarium is. Je ziet vele garnalensoorten ook veel meer in dierenwinkels verschijnen. Leuk! …Maar waar begin je?
Als nieuwe eigenaar van deze diertjes word je vaak in het diepe gegooid. Het houden van garnalen kan soms net iets anders uitpakken dan het houden van een aquarium vis. Om diegene alvast een beetje op weg te helpen, dacht ik ‘’Waarom geen topic waar het samengevat in staat?’’. Dus hierbij. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en mochten er dingen bij moeten staan of fout vermeld, laat het me weten.
Latijnse naam
Omdat er zoveel garnalensoorten bestaan, zal ik een paar van de meest voorkomende soorten noemen in dit topic. De soortnamen van deze garnalen zijn
Caridina en
Neocaridina.
Neocaridina kan ik in z’n geheel behandelen, bij de
Caridina zal ik er een paar uitpikken om te bespreken.
Oorsprong
Taiwan, China, Japan en Indonesie (Niet alle garnalen zullen uit deze landen komen, maar de garnalen die ik vernoem in dit topic, wel)
Aquarium en inrichting
Een garnaal heeft absoluut niet veel ruimte nodig. Sommige kun je zelfs vanaf 10L houden! Maar houd wel rekening dat garnalen gevoelige diertjes zijn, drastische schommelingen van de waterwaardes vinden ze niet fijn. Het beste kun je –als je gaat beginnen met garnalen en je neemt een speciaal bakje- met 20L of 30L nemen. Meer is natuurlijk altijd beter! Doordat je meer water tot je beschikking hebt, zullen de waterwaardes minder schommelen. Zo maak je het jezelf alleen maar makkelijker.
Qua inrichting zijn garnalen ook niet moeilijk. Scherpe rotsen of gebroken takken is geen probleem, ze kunnen zich er niet aan bezeren. Dus in principe kan je alles als decoratie gebruiken, mits je rekening houd dat het geen giftige stoffen bevat, of te kalkhoudend is.
Mossen en fijn bladerige planten worden ook zeer op prijs gesteld. Jonge garnaaltjes kunnen zich er makkelijk in verstoppen en garnalen vinden veel voedsel in de vorm van micro-organismen ertussen.
Aangeraden is een donkere bodem, hier komen de kleuren van de garnaaltjes het beste op uit. Het liefst zeer fijn grind, zodat de garnalen hier ook weer tussen kunnen peuteren op zoek naar voedsel.
Omdat veel garnalen op wat zuurder water worden gehouden, is een stukje hout goed. Dit haalt de pH wat naar beneden en naar mijn eigen ervaring zie ik altijd wel garnalen op het hout zitten. Maar mocht het niet je smaak zijn, aan jou de keus.
Om te voorkomen dat de garnalen in het filter verdwijnen, kun je een stuk filterspons voor de inlaat van het filter zetten of een lucht aangedreven sponsfilter gebruiken. Het merk Dennerle heeft zelfs een speciale lijn voor het houden van garnalen en dwergkreeftjes. De hoekfilters zijn ideaal in combinatie met garnalen.
Verwarming of geen verwarming, that’s the question.
Garnalen kunnen gehouden worden met temperaturen tussen de 18 tot 28 graden, maar zitten het prettigst met temperaturen tussen 22 en 24 graden. Grote temperatuurschommelingen moet je zien te voorkomen.
Mocht je je nano-aquarium in een ruimte hebben staan die altijd verwarmd is (bijvoorbeeld een woonkamer) kun je erover nadenken om dit zonder verwarmingselement te hebben draaien. Hou er wel rekening mee dat temperaturen kunnen dalen ‘s avonds.
Waterkwaliteit
Zoals ik al vertelde, garnalen zijn gevoeliger dan aquariumvissen. Vooral nitraat, nitriet en koper (hoewel over de laatste vaak gediscussieerd word op garnalen fora) zijn stoffen die dodelijk zijn voor deze diertjes. Veel Neo caridina garnalen zijn uiterst gevoelig voor koperhoudende medicijnen. Het gebruik van medicijnen met kopersubstantie wordt daarom sterk afgeraden.
Een waterwisseling van 20% a 30% wekelijks is aan te raden. Wissel nooit meer dan 50% dan breng je de waterwaardes teveel uit balans! Als je wisselt, doe dit met voorkeur met wat koeler water, dit schijnt goed te helpen bij de vervelling van de garnaaltjes.
Garnalen kunnen over het algemeen het best gehouden worden met een gemiddelde water hardheid en een pH van 6,8 tot 8.0.
Welke soort?
Zoveel soorten garnalen! Welke te kiezen? Welke zijn makkelijker te houden om mee te beginnen? Hier een aantal op een rijtje met plus en minpuntjes.

Vuurgarnaal (Neocaridina cf. heteropoda Red)
+ makkelijk te houden
+ kan tegen enige waterschommelingen
+ kweekt zeer snel
+ goed verkrijgbaar
- Veel van deze lijnen zijn te ver doorgekweekt. Daardoor zijn veel vuurgarnalen kleurloos geworden.

White Pearl garnaal/Snowball Shrimp (Neocaridina cf. zhangjiajiensis White pearl)
+makkelijk te houden
+kan tegen enige waterschommelingen
+kweekt zeer snel
- je komt deze garnaal niet overal tegen

Citroengarnaal (Neocaridina heteropoda Yellow)
+makkelijk te houden
+kweekt zeer snel
- je komt deze garnaal niet overal tegen
- gradaties in geel kan vaak verschillen

Tijgergarnaal (Caridina cf. cantonensis Tiger)
+makkelijk te houden
+kweekt snel

Japonic/ Amano garnaal (Caridina multidentata)
+makkelijk te houden
+ook solitair heel actief en aanwezig
+-het is een wat grotere garnaal
-kan alleen op brakwater gekweekt worden (wat voor een beginneling bijna onmogelijk is om te doen)
Hoeveel?
Een garnaal is een echt groepsdier. Houd ze bij voorkeur altijd met 10 of meer. Ze voelen zich dan prettiger en laten zich dan meer zien. Met maar een paar zijn ze vaak schuwer en zie je ze niet rondscharrelen, wat natuurlijk zonde is.
Pas op met verschillende soorten bij elkaar zetten! Vuurgarnalen en bijvoorbeeld White Pearls bij elkaar kunnen kruisen. De nakomelingen worden er niet mooier op qua kleur. Hou kruisschema’s daarom goed in de gaten!
Dieet
Het soort voedsel verschilt per soort garnaal, het is zeker niet zo dat alle soorten uitsluitend groen voer eten. Wel word het aangeraden niet alleen/teveel vissenvoer te geven, dit zit bomvol eiwitten. En dit kan weer vervellingproblemen geven waar je garnaaltjes zelfs aan dood kunnen gaan!
Over het algemeen houden de Neo/caridina's van een wisselend dieet van algen, gekookte groentes, spirulina tabletjes, rode muggenlarven, vlokvoer, granulaat etc etc. Een pas overleden vis wordt graag opgeruimd door deze dieren wat deze dieren ook zeer nuttig maken in een aquarium. In het algemeen kan gesteld worden dat een gevarieerd dieet noodzakelijk is om de garnalen gezond te houden. Voer variërend maar voer vooral niet te veel, dat heeft een negatieve invloed op de waterkwaliteit (nitriet).
Kweek
Na twee a drie maanden zijn de meeste garnalen geslachtsrijp. Wanneer de vrouwtjes eitjes dragen doen ze dit meestal 14 tot 21 dagen, ze laten ze niet los maar dragen ze constant onder hun rug totdat de jonkies ver genoeg ontwikkeld zijn om losgelaten te worden. Deze procedure is onder de Neocardina’s zeker het geval, bij andere soorten garnalen wil dit nog wel eens verschillen. Sommige garnaalsoorten moeten worden gekweekt door middel van brakwater.
Zoals ik al eerder vermeldde, pas op met het bij elkaar zetten van verschillende soorten garnalen, hiervoor heb ik een schemaatje erbij geplakt wat misschien kan helpen
Medebewoners?
Ondanks dat ik het kan aanbevelen de garnalen in een speciaal aquarium te houden is de combinatie met vissen zeer goed mogelijk, het is alleen verstandig goed op te letten welke vissen bij welke garnalen te zetten. Veel vissen lusten namelijk wel een garnalenhapje en veel jonge garnalen kunnen het slachtoffer worden. Vissen die over het algemeen wel goed samen gaan met de kleinere garnalen, zijn bijvoorbeeld, kegelvlek barbeeltjes, kardinaal- en Neon tertra's en dwerggourami's. Cicliden en garnalen gaan over het algemeen niet goed samen.
Ikzelf ga vaak van het principe ‘’past het in de bek, dan word het opgegeten’’ theorie.
Handige websites en Bronnen
http://www.kreeftengarnal...ments/garnalenhouden.html
http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/
http://dier-en-natuur.infonu.nl/
www.planetinverts.com
Op of aanmerkingen hoor ik graag!
bubblefox wijzigde dit bericht op 12-03-2010 11:54