Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
Pagina's : 

M@rtineGeplaatst op Monday 21 December 2009 10:21 Bekijk  

Dag mede-aquarianen,

Al een tijdje zit ik erg nieuwsgierig rond te snuffelen op dit forum en wist ik zeker dat ik mijn kleine aquarium (60x30x30) wilde vervangen voor een veel grotere. Voor mijn verjaardag vorige week besloot mijn vriend mij de verrassing van mijn leven te bezorgen door al mijn vrienden op te trommelen om me samen dit geweldige cadeau te kunnen geven. Inmiddels is de Rio 300 binnen en kan de geweldige klus van het inrichten beginnen. Met plezier zal ik jullie - als daar animo voor is natuurlijk - op de hoogte houden met foto's en uitleg over de vorderingen. Ik zou het héél erg op prijs stellen als jullie me tips en ideeën willen geven vanuit jullie eigen ervaring, ik sta overal voor open. Ik moet eerlijk bekennen dat ik met sommige vragen blijf zitten, omdat veel aquarianen een eigen werkwijze en overtuiging hebben die weer afwijkt van die van een ander. Als ik dus domme vragen stel, vergeef me...het is gewoon lastig en ik wil het erg graag meteen goed aanpakken.

Inmiddels heb ik al min of meer besloten dat ik voor een donkere fijne grindbodem wil gaan en er wordt een Juwel-achterwand Rock (en misschien ook een bijpassend stuk root) aangeschaft. De interne filter laat ik er voorlopig in, het vermogen is al verhoogd naar 1000 liter per uur. Ik ben nog op zoek naar een mooi groot stuk wortelhout (geinspireerd door het stuk in de bak van PunkedEd hihi). Verder heb ik voor planten een redelijke voorkeur, maar wil ik graag nog hints over welke planten er echt in horen en welke ik beter kan mijden...zoek ook nog een hele mooie rode plant als echte eyecatcher.

Mijn idee is om een Zuid-Amerikaanse biotoop te gaan creëren, ik heb in mijn kleinere bak immers al koperbijlzalmen en neontetra's zitten die ik graag de verhuizing naar mijn nieuwe villa wil laten meemaken(nu wil ik trouwens gaan voor kardinaaltetra's, is dat een probleem met de neons die ik al heb?).

Ook wil ik graag weten wat jullie ervaringen zijn met een klein Co2-apparaatje...Aanschaf van een groot systeem zit er financieel gezien nog even niet in en ik zag in de lfs zo'n klein apparaatje met een tablet erin, maar heb er dus nog nooit ervaringsverhalen over gehoord.

Sorry voor de lap tekst, foto's van de eerste ontwikkelingen zullen snel volgen! Alvast bedankt voor de moeite en tijd. d:)b

Groetjes, Martine
guppy-gekGeplaatst op Monday 21 December 2009 12:30 Bekijk  

lompeboer-iwagumi

Welkom :) das een mooie grote bak daar! kan je veel kanten mee uit. als je echt een biotoop gaat maken, is een zandbodem natuurlijk ook heel mooi.

voor planten achterin kun je bijvoorbeeld gaan voor Vallisnera of iets dergelijks.

en die co2 systeempjes, ik heb er een keer naar staan kijken. maar ik denk zelf dat het niet echt, goed werkt. die tabletjes geven volgens mij in 1 keer heel veel co2 af, en dan word het steeds minder.
Maar op het forrum hebben ze ook meerdere topics over Bio-co2, dit werkt op een mengsel van suiker, gist en water. ikzelf gebruik dit ook, in een 25 liter bakje. maar in principe moet het volgens mij ook kunnen in een grote bak. en dit is heel simpel te maken, aangezien het gewoon een aantal flessen en slangetjes zijn :P
borduurmiepGeplaatst op Monday 21 December 2009 12:35 Bekijk  

Wacht met smart op de foto's
M@rtineGeplaatst op Tuesday 22 December 2009 11:29 Bekijk  

Komt goed, ik zal jullie goed op de hoogte houden.

@guppy-gek: Een zandbodem vind ik persoonlijk iets minder, dus hoop dat het met mooi donker afgerond grind ook zal lukken... Zal me over de bio Co2 nog eens goed inlezen, bedankt voor de tip in ieder geval!
ThommGeplaatst op Tuesday 22 December 2009 11:55 Bekijk  

Mijn Liefe Snorrie

Kom op fotos :D
M@rtineGeplaatst op Tuesday 22 December 2009 12:17 Bekijk  

Hahaha ja ze komen echt binnenkort, maar er is nu nog niet veel te zien. Na het weekend (of misschien zondag) ga ik achtergrond en bodem halen, dan in de loop van volgende week de planten. Dus nog even geduld hihi ik zal het allemaal goedmaken! ;-)
eggebeenGeplaatst op Tuesday 22 December 2009 12:24 Bekijk  
Moderator

Tanganyika 120x50x40

Hoi Martine, een mooie aanwinst.Je vraagt wat tips dan kan ik je die wel meegeven. En uiteraard zoals je zelf al aangaf, iedereen heeft zijn eigen invalshoek, maar de basis is dezelfde.
Momenteel mijn ZA aan het afbouwen, dit omdat ik een andere biotoop ga maken. Mijn fotoboek kan je wel inspireren.

Eggie's Z-Am bak (120x50x40) + Tanganyika (100x60x50)

Mijn tips:

Zwart afgerond grind is wel mooi, maar zand is echt beter voor ZA vissen. Dan ben je bezig met een biotoop, er niet veel grind ligt in de amazone.

Kardinalen en neons vindt ik persoon lijk niet zo'n mooie combinatie. Ik zal kiezen voor 1 soort, 1 school. Dan is je bak de kardinaal een mooie optie die iets groter is.

Dan je Co2 vraag, het hoeft dus echt niet te duur. Bio co2 zelf maken kan. Maar co2 uit het stopcontact is ook mogelijk. Dit kost rond de 130-150euro. Momenteel heb ik er één in de verkoop 2maanden in gebruik wil er 80euro voor hebben. Kijk in topic gevraagd aangeboden. Dit werkt goed, maar heb het niet meer nodig vanwege ombouw naar tanganyika.

Je achtergrond zal ik als ik jou was nog nader bekijken, mogelijk is een akwaline achtergrond mooier, dit maakt een dieptewerking.

Je vissenbestand goed naast elkaar zetten, bodemvis, middenlaagvis en oppervlaktevis.

Een ZA biotoop kan je met veel planten uitrusten, zover ik weer zijn er geen rode planten die hier zullen passen. Zijn ook moeilijke planten om te houden. Daar ze veel voeding in de vorm van ijzer nodig hebben. Een goede verzorging dus. Sterke planten zijn echinodorus soorten, valisneria, Zwaardplanten. Deze horen bij een ZA biotoop.

Ik hoop dat je er wat aan heb. Succes met het maken van keuzes en inrichting.
M@rtineGeplaatst op Tuesday 22 December 2009 21:35 Bekijk  

Hoi eggebeen,

Jeetje dank je voor je vele tips. Heb je fotoboek eens even flink zitten doorpluizen, tof hoor! Jammer dat je helemaal overstapt naar de tanganyika, nu kan ik niet meer bij je spieken haha.

Zie dat jij je in het begin ook verzette tegen zand maar nu toch helemaal om bent... Ik moet eerlijk zeggen dat ik een donkere fijne grindbodem (1/2 mm afgerond, zoals die eerst in de Rio 400 van dierentuin lag) echt mooier vind dan zand, de planten komen dan zo geweldig mooi uit! Ik maak de vergelijking met de bak van dierentuin omdat ik heb gezien dat je in dat fotoboek goed actief bent, dus waarschijnlijk precies weet welke bodem ik bedoel.

Het gaat me erom dat ik het leven zo goed en aangenaam mogelijk maak voor de visjes die in de bak komen, gelet op waar ze vandaan komen. Denk je dat het kwaad kan als ik het dan niet helemaal precies doe zoals in ZA zelf, maar in sommige dingen een klein beetje mijn eigen voorkeur de doorslag laat geven? Ik zal er uiteraard erg goed op letten dat ik geen vissen in de bak stop die niet bij elkaar horen...

De Co2 denk ik nog even over na, zeker in het begin zijn er al zo ontzettend veel uitgaven dat ik het misschien eerst eens even ga proberen met zelfgemaakte Bio Co2, of loop ik dan risico's volgens jou?

Dan nog even over die achtergrond...Ik heb de Akwaline even bekeken, maar kan via internet niet goed zien of ze echt mooier zijn dan de Juwelachterwand die ik heb gezien. Heb jij ervaring met dit materiaal en bevalt het je? Lees dat het maar een centimeter dik is...das natuurlijk wel een voordeel, want dan hou je veel zwemruimte.

Nogmaals, onwijs bedankt voor je tijd eggebeen!

M@rtine wijzigde dit bericht op 22-12-2009 21:39: ik verwees naar Kim, moest zijn dierentuin!
eggebeenGeplaatst op Wednesday 23 December 2009 00:40 Bekijk  
Moderator

Tanganyika 120x50x40

Geen dank martine, iedereen moet geholpen worden.

Je co2, je kan in het begin ook echt zonder. Later als je je meer zal verfijnen en je bak op orde heb kan je dit erbij nemen. Ik heb geen ervaring met Bio Co2. Heb wel simpel co2 setje gehad met een co2 fles, nu co2 uit het stopcontact.

De achterwand is zeker mooie, ik heb een rock in mijn meter bak met tanganyika gekocht. De wand is een cm dik, enkel door zijn 3d patroon van uitstekende en diepliggende stenen komt die een stuk van de achterwand af. ik schat zo'n 5cm. Ik vindt dit geen probleem, daar de achterwand zo natuurlijk overkomt. Niet zo plat als de juwelwanden. Nog een voordeel is, ze zijn zwaar, op de bodem blijven ze staan, ze kunnen niet aangevreten worden dus geen witte plekken op den duur, en ook hoef je deze maar aan 2 zijde te kitten. Enkel aan de zijkanten tegen je glas aan. Ik zal dan wel de zijkanten van het aquarium dicht maken met zwarte folie of een plaat hout in de kleur van je onderkast.

Dus de zwemruimte zal ik me niet zo druk om maken, het oog wil ook wat. En in de 300 heb je genoeg ruimte over.

eggebeen wijzigde dit bericht op 23-12-2009 00:40
guppy-gekGeplaatst op Wednesday 23 December 2009 07:09 Bekijk  

lompeboer-iwagumi

de bio co2 kan in principe geen kwaad, als je je Diffusor (het bakje waar de co2 in het water word opgelost) maar niet te groot maakt.

en als je naast de 1ste fles, met een mengsel om co2 te maken, ook een wasfles gebruikt, *een fles met water* dan heb je gelijk een soort van bellenteller en dan kan het mengsel ook niet in je bak komen (dit gebeurt zoiezo niet, gewoonlijk want dan moet je heel de fles mengsel al in de andere fles knijpen :P)

dus in principe is het veilig, als het goed word gedaan. en als ik het kan, dan kan iedereen het :)
M@rtineGeplaatst op Wednesday 23 December 2009 09:44 Bekijk  

Bedankt mannen, ik ga begin volgende week aan de slag, dus jullie horen wat het is geworden!
KimGeplaatst op Wednesday 23 December 2009 17:00 Bekijk  

En een fotoboek heb je al, alleen dan zonder foto's.. ;)
dendroGeplaatst op Wednesday 23 December 2009 17:15 Bekijk  

Groet, Harry

Die foto's gaan nog wel komen toch? :D
M@rtineGeplaatst op Wednesday 23 December 2009 17:34 Bekijk  

Hahaha ja kim en dendro, die gaan er absoluut komen...Ik nam alleen aan dat iedereen weet hoe een lege Rio 300 eruit ziet en dat het dus pas zin heeft om foto's te plaatsen als er net iets meer te zien is ;) komt helemaal goed!
ThommGeplaatst op Wednesday 23 December 2009 21:24 Bekijk  

Mijn Liefe Snorrie

komop wij wille legen rios zien :D
M@rtineGeplaatst op Thursday 31 December 2009 14:03 Bekijk  

Hier zijn dan de eerste foto's, de rest zal snel volgen...planten zijn besteld en alle verdere benodigdheden binnen, dus nog heel even geduld.

totaalplaatje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DBAUWETH.jpg

achterwand...na veel moeite zit hij eindelijk:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3DZ7Y4XU.jpg

en toch maar niet koppig gedaan...we hebben de binnenfilter eruit gesloopt en een Eheim 2075 prof 3 aangeschaft:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X8ZLL34D.jpg

Zo, dit om jullie heel even te laten zien dat ik er echt mee bezig ben...Ik wacht in spanning op mijn planten, dan direct meer foto's!

M@rtine wijzigde dit bericht op 31-12-2009 14:26 (59%)
guppy-gekGeplaatst op Thursday 31 December 2009 14:52 Bekijk  

lompeboer-iwagumi

:O moooi :) issie 60 breed? das wel een mooie oppervlakte om mee te werken..
M@rtineGeplaatst op Friday 01 January 2010 13:46 Bekijk  

Hij is 60 cm hoog en 50 cm diep...en natuurlijk 120 cm in de breedte. Verdere foto's volgen!
M@rtineGeplaatst op Friday 01 January 2010 14:00 Bekijk  

We zijn weer een stap verder...voedingsbodem, grind en water zitten erin. Ik wil mijn planten binnen krijgen!!!!

Grind wassen, niet het allerleukste klusje...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QYTWLUMI.jpg

Gelukkig wordt mijn vriend steeds enthousiaster over mijn hobby en vindt hij het leuk om me te helpen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLWEWV4U.jpg

Bodembedekking erin en apparatuur geinstalleerd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZFPPQPRN.jpg

Water erin...was nog even spannend, want de filter leek te lekken. Gelukkig was het vals alarm en zat er waarschijnlijk gewoon even wat lucht in. Wat een geweldig ding zeg, je hoort er helemaal niets van! Dit is hoe mijn bak nu vol spanning op de planten staat te wachten:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PG3RNQ4M.jpg

Tot snel!
gismo160Geplaatst op Friday 01 January 2010 14:10 Bekijk  

wat voor lampen heb je hier boven ?
en weet je al planten/vissenbestand ?

groetjes
DierentuinGeplaatst op Friday 01 January 2010 14:11 Bekijk  

Goed begin! Ben benieuwd wat voor een planten er in komen. Ik blijf dit zeker volgen!
M@rtineGeplaatst op Friday 01 January 2010 14:24 Bekijk  

@gismo: De lampen zijn van Juwel, 2x daylight en 2x natural. Ik begin met het overzetten van mijn visjes uit de oude bak en ben nog hard aant bedenken wat er bij komt. Ik wil in ieder geval een school voor bovenin. Nu heb ik een klein schooltje (6) marmerbijlzalmen, dus dat zal ik in ieder geval goed uitbreiden. Dan wil ik 2 scholen in het midden. Ik heb nu 10 neon tetra's, maar wil straks eigenlijk een grote school kardinalen...dus even bekijken of dat mooi is samen, want kan mijn huidige visjes natuurlijk niet zomaar wegdoen. Ik heb ook nog 10 kleine knaloranje visjes, weet even de naam niet meer. Het liefst bouw ik deze school ook uit, zodat ik op 2 scholen in de middenzone zit. Voor op de bodem heb ik een aantal tijgergarnaaltjes, die wil ik ook graag over zetten. Verder wil ik graag 2 mooie bodembewoners, moet me dus nog even goed verdiepen in eventuele L-nummers. Dan kijk ik even aan hoe het ervoor staat. Mijn vriend wil heeeeeeeel graag dat ik er 2 discussen in stop, maar hoor hele wisselende verhalen over of dit wel of niet kan...ze moeten niet ongelukkig worden natuurlijk.

Dan het plantenbestand:
3 x Lysimachia nummularia "aurea" (goud penningkruid)
3 x Nomaphila siamensis
3 x Cabomba aquatica
2 x Heteranthera dubia (klein zeegras)
2 x Ammannia senegalensis (Cognacplant)
2 x Cryptocoryne lucens
2 x Cyperus helferi
3 x Lobelia cardinalis
3 x Myriophyllum procerpinacoides
1 x Eleocharis Mat
3 x Hottonia inflata (Mini vaantje)

@Dierentuin:
Dank je! Ik weet niet of alle namen jou wel iets zeggen (ik ben zelf nog hard aant oefenen haha), maar heb hierboven gezet wat ik heb besteld...maandag maar even contact opnemen of het inderdaad wel verantwoord is dat ze de planten verzenden. Is helaas wel een eind rijden dus lastig grrrr.
gismo160Geplaatst op Friday 01 January 2010 14:44 Bekijk  

het kan wel die discussen maar dan zou je meoten gaan voor een bewezen kweekkoppel dan kan het wel ;)
M@rtineGeplaatst op Friday 01 January 2010 15:10 Bekijk  

Oke, kun je dat even uitleggen? Als ze samen zijn gekweekt hebben ze voldoende aan elkaar dus kunnen ze met z'n tweetjes? Of bedoel je dat niet? Ben wel erg benieuwd, want het zou top zijn.
JanuzzGeplaatst op Friday 01 January 2010 21:13 Bekijk  

Amazing Amazon!

M@rtine,
Beloofd heel wat te worden je aquarium!
Achterwand staat erg mooi. Jammer dat je planten ook niet allemaal uit Zuid-Amerika komen. Dit vind ik toch wel belangrijk voor een biotoop.
Met een kweekkoppel bedoeld gismo een paartje discussen die al samen kroost hebben groot gebracht. Toch is dit een zeer lastige vis en zou ik dit jou niet aanraden. Tevens is je aquarium net de ondermaat voor een paartje discussen. Er zijn heel veel dwergcichliden of andere cichliden die wat gemakkelijker zijn en misschien beter passen in jouw aquarium.
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. :) Veel plezier met het inrichten!

Pagina's : 

Credits