Hoi Martine, een mooie aanwinst.Je vraagt wat tips dan kan ik je die wel meegeven. En uiteraard zoals je zelf al aangaf, iedereen heeft zijn eigen invalshoek, maar de basis is dezelfde.
Momenteel mijn ZA aan het afbouwen, dit omdat ik een andere biotoop ga maken. Mijn fotoboek kan je wel inspireren.
Eggie's Z-Am bak (120x50x40) + Tanganyika (100x60x50)
Mijn tips:
Zwart afgerond grind is wel mooi, maar zand is echt beter voor ZA vissen. Dan ben je bezig met een biotoop, er niet veel grind ligt in de amazone.
Kardinalen en neons vindt ik persoon lijk niet zo'n mooie combinatie. Ik zal kiezen voor 1 soort, 1 school. Dan is je bak de kardinaal een mooie optie die iets groter is.
Dan je Co2 vraag, het hoeft dus echt niet te duur. Bio co2 zelf maken kan. Maar co2 uit het stopcontact is ook mogelijk. Dit kost rond de 130-150euro. Momenteel heb ik er één in de verkoop 2maanden in gebruik wil er 80euro voor hebben. Kijk in topic gevraagd aangeboden. Dit werkt goed, maar heb het niet meer nodig vanwege ombouw naar tanganyika.
Je achtergrond zal ik als ik jou was nog nader bekijken, mogelijk is een akwaline achtergrond mooier, dit maakt een dieptewerking.
Je vissenbestand goed naast elkaar zetten, bodemvis, middenlaagvis en oppervlaktevis.
Een ZA biotoop kan je met veel planten uitrusten, zover ik weer zijn er geen rode planten die hier zullen passen. Zijn ook moeilijke planten om te houden. Daar ze veel voeding in de vorm van ijzer nodig hebben. Een goede verzorging dus. Sterke planten zijn echinodorus soorten, valisneria, Zwaardplanten. Deze horen bij een ZA biotoop.
Ik hoop dat je er wat aan heb. Succes met het maken van keuzes en inrichting.