Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
Pagina's : 

AchillesGeplaatst op Monday 07 September 2009 23:23 Bekijk  

Mijn oude 125cm bak is sinds vorige week de deur uit. Ik wilde een nieuwe bak die wat groter is. Heb er eentje gevonden en het is een Juwel Rio 400 geworden :D

De vissen moeten helaas even in een kleiner onderkomen zitten. Maar gelukkig is dat maar voor kort:

Het enige nadeel was, dat hij in de kleur ecru geschilderd was. Dit was een nieuwe uitdaging, want mijn interieur is namelijk wit. Dat werd verven geblazen zoals hieronder te zien is. Origineel was de Rio 400 dus bruin. Vandaar dat je ook 3 verschillende kleuren ziet op onderstaande foto's:

Alles goed afgeplakt met kranten om lelijke verfresten op het glas te voorkomen, en dat is goed gelukt want zie hier het eindresultaat:

Vervolgens het zand goed uitgespoeld en toen zijn er totaal 6 zakken van 8kg ingegaan. Aardig wat dus :) Vervolgens vullen die handel.

De slang heb ik aangesloten op de kraan van de wasmachine, en zo lag ie over de hele etage heen :)

Al aardig op weg zo..

Bijna vol! :)

Jaaaaa helemaal gevuld! :D Ook meteen maar de filter aangesloten want het water was toch lichtelijk troebel.

Vandaag heb ik wat hout en planten gehaald. Alles uitgespoeld, uitgekookt en vervolgens ingericht. Ik ben nog niet helemaal tevreden, wil misschien nog wat toevoegen hier en daar. Verder komt er een Akwaline 'Thin' achterwand in, maar deze is nog niet geleverd. Deze verwacht ik deze week op te kunnen halen. Voor een indruk toch hier wat fotootjes:

basv1Geplaatst op Monday 07 September 2009 23:31 Bekijk  

Mooie bak!

Soort van Z-A?
caromelisGeplaatst op Monday 07 September 2009 23:39 Bekijk  

ZAen L in 1m80

wauw.netjes geschilderd.
En je inrichting ziet er al top uit. Nu nog even lekker groeien.
Maar hoe ga je de achterwand doen?
Of is dat er 1 die erachter moet?
DierentuinGeplaatst op Monday 07 September 2009 23:48 Bekijk  

Mooi begin zeg :D Wat gaat je vissenbestand worden?
AchillesGeplaatst op Tuesday 08 September 2009 08:15 Bekijk  

Het is niet specifiek een Z-A bak hoor, maar misschien dat dit het wel gaat worden. Al heb ik geen idee waar de planten die ik gekocht heb vandaan komen.

Het trio maanvissen gaat over, evenals de Labeo Bicolor, het koppeltje witte hoogvinkarpers en de schooltjes Corydoras Sterbai, kardinalen en bijlzalmen.

Wat er verder gaat komen, ga ik nog even rustig overdenken. Ik heb i nde winkel waar ik de achterwand gezien heb, een mesvis gezien. Deze was gitzwart en de manier van zwemmen was heel apart. Eigenlijk vind ik dit wel een hele mooie aanwinst. Het enige nadeel is, dat ze nogal groot worden. De winkel vertelde me tot een cm of 20, terwijl op internet wel het dubbele wordt beweerd..
grotolmGeplaatst op Tuesday 08 September 2009 10:35 Bekijk  

rio300, rekord600,

is het niet handiger dat je eerst de achterwand erin plakt voordat je m vult met water?
AchillesGeplaatst op Tuesday 08 September 2009 11:58 Bekijk  

De Akwaline achterwanden hoeven niet geplakt te worden. Ze zijn sowieso zwaarder dan water dus dat is het probleem niet. Vastzetten in het zand zou voldoende moeten zijn.

Mocht dat eventueel allemaal niet lukken, dan laat ik hem leeglopen zodat er bovenin een leeg randje is. Dan kan ik hem alsnog vastkitten aan de bovenkant. Maar dat is volgens de fabrikant niet nodig :)
AchillesGeplaatst op Monday 14 September 2009 00:39 Bekijk  

Even wat kiekjes van van de week op de computer gezet. Zoals je kan zien, zit de achterwand er nog niet in. Heb een schooltje maantjes gekocht, nog erg jong, dus kunnen lekker gaan groeien in de bak. Ook heb ik wat lage plantjes in het midden toegevoegd, oogt wat minder leeg zo :) Verder moet alles natuurlijk nog lekker gaan groeien. Dat moet wel gaan lukken, want heb een warmwitte TL balk van JBL erin gehangen ipv een van de twee paarse lampen. Het licht wordt al heel anders op deze manier, en de plantjes zullen het ook erg fijn vinden.

CanonGeplaatst op Monday 14 September 2009 00:50 Bekijk  

Hey! erg mooi aquarium zeg! Al moet ik wel zeggen dat ik wil afwachten op de achterwand (A). geeft dan denk ik in 1x een heel ander beeld.

wat is je vissen bestand nu?

ps, mooi geschild allemaal hoor.
joplaGeplaatst op Monday 14 September 2009 08:28 Bekijk  

strak geschilderd!
mooi aqua. Nu kan ik me er iets bij voorstellen wat je allemaal aan te bieden had!
JopieGeplaatst op Monday 14 September 2009 09:06 Bekijk  

Goerami's!

Ziet er goed uit! Stukken hout vind ik ook erg leuk staan.
En je hebt prachtige maantjes!
Ben wel benieuwd naar je techniek (lampen oa).
En je hebt geen voedingsbodem, maar je gebruikt carbo eb profito?
AchillesGeplaatst op Monday 14 September 2009 11:42 Bekijk  

@Canon: De achterwand zit er inmiddels in ;) Foto's komen snel :)
Het huidige vissenbestand:

8x maanvis wildvangkleur (jong)
2x maanvis goudkleur (2 jaar oud)
2x hoogvinkarper
1x labeo bicolor
8x corydoras sterbai
8x bijlzalm
60x kardinaaltetra

@ Jopie:
De stukken hout was ik zelf ook erg tevreden over zo inderdaad. Heb er voor gekozen geen extra stenen toe te voegen, vind de open zwemruimte zo ook wel mooi.

Ik heb geen voedingsbodem, en gebruik op geen enkele manier CO2 toevoeging.

De lampentechniek is een T5 lichtbalk van Juwel, zoals het origineel bij dit aquarium geleverd is geweest. De bak is pas anderhalf jaar oud, dus de nieuwste techniek zat erbij. Die krengen zijn wel duur, 120cm JBL TL balk was 35,95. Maargoed, het heeft ook zo zn voordelen. Het enige nadeel is, is dat de lampen niet apart scakelbaar zijn en dus tegelijkertijd uit gaan. In mn oude bak creeerde ik een schemereffect door de 3 lampen na elkaar uit te laten gaan. Nu gaan de twee 120cm lampen dus beide tegelijk uit. Heb naar een oplossing gezocht hiervoor, maar de lichtbalk is niet zomaar open te krijgen om evt zelf apart de TL's te schakelen. Een tweede lichtbalk erbij zou een optie zijn, maar dan ben je ook weer 150 euro verder.

Verder houd een 300 Watt verwarmingselement de boel rond de 26-28 graden. De Superfish Aqua pro 3 pompt zo'n 1000 l/h om alles een beetje schoon te houden.
JopieGeplaatst op Monday 14 September 2009 13:50 Bekijk  

Goerami's!

Hoe doe je dat met de planten zo zonder voeding? Of heb je je planten erop uitgezocht?

Ik was benieuwd naar de TL buizen, dus je hebt TL balken van JBL, gewoon wit licht denk ik? Ziet er namelijk mooi helder uit.

Weet je zeker dat je je labeo wilt houden? Of gaat dat wel goed?
AchillesGeplaatst op Monday 14 September 2009 19:30 Bekijk  

De planten..ik heb al vanaf dat ik begonnen ben met aquaria nooit een voedingsbodem gebruikt. Ik heb inmiddels 3 bakken staan, en het gaat al die tijd al PRIMA! Mijns inziens, is het dus helemaal niet noodzakelijk :)

Ja die van JBL zijn 1 van de weinige die passen in een lichtbalk van Juwel. Ze hadden 3 kleuren: wit, warmwit en paars. Er zaten al 2 paarse in, en op aanraden van de verkoper heb ik voor de warmwitte gekozen. De laatste sessie foto's van de bak is dus de combinatie van 1 paarse en 1 warmwitte TL. Daarvoor zie je duidelijk dat de bak een beetje paarsig aandoet door de twee paarse TL's die er toen inzaten.

De Labeo Bicolor zit er al in vanaf kleins af aan en dit zonder problemen. Hij zit wel eens achter de hoogvinkarpers aan, maar ze hebben de ruimte, dus geen enkel probleem.
jos_F_Geplaatst op Monday 14 September 2009 19:37 Bekijk  

~Grazy crab disease~

goed bezig! 1,5 meter :)
AchillesGeplaatst op Tuesday 15 September 2009 12:12 Bekijk  

ja mooi maatje :)
CanonGeplaatst op Tuesday 15 September 2009 13:02 Bekijk  

Hey!

Geef je ook geen vloeibare voeding aan je planten dan?
Opzich voedings bodem ben ik ook niet van plan te gebruiken in mijn volgende aqua. Geeft alleen maar troep en is na 3 maanden uitgewerkt.

Wachtend op de volgende foto (A). Wil wel is zien hoe het eruit ziet met achtergrond en kijken hoever je planten zijn :).

Groeten Canon!
AchillesGeplaatst op Tuesday 15 September 2009 22:26 Bekijk  

Hier een paar foto's inclusief de achterwand. Het is dus een 'thin' van Akwaline. Bestaat uit twee delen en heeft aan de achterkant twee mooie koppelstukjes om de boel netjes bij elkaar te houden. En zo ziet dat er dan uit, foto's zijn inmiddels alweer 2 dagen geleden:

Inmiddels is vooral de plant in het midden (rechts van het stuk hout) al helemaal gegroeid tot het wateroppervlak, dat gaat redelijk snel zo :) Meer foto's volgen als de beplanting weer goed zn best heeft gedaan :)
joplaGeplaatst op Tuesday 15 September 2009 22:44 Bekijk  

mooie achterwand! Ziet er meteen weer heel anders uit met achterwand.
ik vind mn die boog mooi gemaakt.

tipje:als je een spatie tussen je foto's zet dan kijkt het geheel wat rustiger.

jopla wijzigde dit bericht op 16-09-2009 08:52 (29%)
WouTTGeplaatst op Tuesday 15 September 2009 23:05 Bekijk  

AquaRoon

Super mooie bak achilles, dat is weer wat anders als mijn zwarte rio 400 :P
CanonGeplaatst op Wednesday 16 September 2009 00:55 Bekijk  

Vind het echt een mooi aquarium! geeft direct weer een hele andere kijk op een aquarium met die achterwand. Top!

Groeten Canon
AchillesGeplaatst op Wednesday 16 September 2009 15:26 Bekijk  

Bedankt voor de reacties! Hij draait nog als een tierelier :P
VlekkieGeplaatst op Thursday 17 September 2009 04:41 Bekijk  

Vind het een zeer mooie bak, inclusief de achterwand! :)

Enige opmerking: een maanvis heeft eigenlijk 50 liter water nodig. Dit beperkt je mogelijkheden om er nog andere visjes bij te zetten.

Een bicolor wordt agressiever naarmate hij ouder wordt. Ik lees dat hij tot hiertoe geen problemen heeft opgeleverd. Hopen dat dit zo blijft. :)
AchillesGeplaatst op Thursday 17 September 2009 14:54 Bekijk  

Dat van de 50 liter per volwassen maanvis was ik mij bewust. Nu ze nog klein zijn kan het nog wel natuurlijk. Helaas moet ik ook mededelen dat 2 van de 8 nieuwe maantjes helaas al zijn overleden. Ben teruggegaan naar de winkel en daar vertelden ze me dat de uitval van die lichting al dermate groot was dat ze alles zullen vergoeden. Helaas dus net op een verkeerd moment gekocht. Maarja ben blij met de coulance regeling van de zaak Romberg in Delft :) Over twee weken mag ik terugkomen en dan zullen ze alle overleden maantjes vergoeden :)
erpmansGeplaatst op Thursday 17 September 2009 15:27 Bekijk  

Heel erg mooi.
Zo'n maat aquarium hoop ik ook nog ooit te starten.

En 60 kardinaaltetra's!! dat is nog eens wat anders dan mijn 10..
Aangezien je zo'n 90 vissen in je aquarium hebt zitten kijkt het nog lekker rustig.

Pagina's : 

Credits