Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
Pagina's : 

SapphireGeplaatst op Tuesday 02 February 2010 19:09 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

Zo, een update met foto's.
Ben bezig geweest om het deksel op zijn plek te krijgen, het gewicht valt mee. Ben er ook achter gekomen dat ik niet meer bij de bodem kan op het moment dat het deksel op zijn plaats zit... Toch wel een béétje jammer. Ook nog maar een paar handgrepen aanschaffen zodat ik het deksel wat makkelijker open krijg.

Maar genoeg gesproken, plaatjes vullen gaatjes ofzo.

Het deksel kan ook open.
Tadá!

Dekseltje geplaatst. (ben benieuwd hoe vaak ie er nog af gaat...

Met de achterwand op zijn plaats, kom ik er wel achter dat ik nog een hoop moet "schoonmaken"... Van het weekend ook zeker maar de schuur opruimen, zodat ik daar kan harsen... Al is dat niet snel drogend met deze temperaturen... :'(

Had van de week ook een mooi stukje hout gevonden, 60 cm lang, en vind vast wel een leuke plek in mijn bak...

Met helaas een groot gat aan de achterzijde waarin ik al L-nummers zag verdwijnen :(. Ik heb deze dan maar ook volgespoten met kit... Nu kunnen ze er niet meer in.

Vanavond naar de bios, later op de week maar gaan schilderen, of schuur opruimen... Moet echt gebeuren...

To-do list.
    * Schilderen van het deksel
    * Harsen van de achterwand
    * Achterwand vastkitten
    * Elektra aanleggen (doppen kopen)
    * Deksel afwerken
    * 2 Glasplaten kopen
    * Schoonmaken
    * Bodem vullen. (zand is al binnen, 50 kilo hoop dat het genoeg is)
    * Planten uitzoeken (Special thanks 2 Debiru, voor het doorsturen van een mooie lijst)
    * Indraaien...

Lijst word korter, maar nog een hoop te doen :) / :(
*edit*
ps. begin niet over de troep ;) :k

oh, ik ben er trouwens achter gekomen dat de bak toch wat groter is dan 560 liter... namelijk 590(+) liter.
160*70*53 (binnen kant). Stom (haha)

Sapphire wijzigde dit bericht op 02-02-2010 19:12
yexiaGeplaatst op Wednesday 03 February 2010 18:34 Bekijk  

Hej,

Ziet er allemaal gaaf uit.
Vraagje, welk soort hout heb jij gebruikt vor je kap??

Ik moet ook nog aan het rommele gaan voor en maken van een kap.

Laterz
Marco
SapphireGeplaatst op Wednesday 03 February 2010 19:55 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

@Marco
Ik maak gebruik van vurenhout, voor zowel de kap als voor de kast. Mooi, bewerkbaar hout voor een niet al te hoge prijs.
De grote platen is MDF. Deksel in 12 mm overige platen (kast) in 18mm.

Ben nu bezig met het uitzoeken van planten... Moeilijke en lastige klus via internet. Kan genoeg vinden, maar helaas is het moeilijk om te zien hoe het er nu werkelijk uitziet... Moet ik toch maar een paar bezoekjes brengen aan winkels.. Heeft iemand een idee voor leuke plantjes?

Zelf dacht ik wel aan de volgende sowieso; als ik ze kan vinden.

Eichhornia Azurea
http://www.aquaclopedie.nl/images/plant/Eichhornia_azurea.jpg

Echinodorus Horizontalis
http://www.akvanusya.com/galeri/bitkiler/Echinodorus%20horizontalis.jpg

Helaas zijn beide niet leverbaar op diverse planten sites.

Ik wil graag een aantal planten die laag blijven, maar ook grote voor achterin. Voorin dacht ik aan een mooi "gras"-veld. Achterin dacht ik aan een mooi (dicht)bos van planten (naast de achterwand.

Hoop dat iemand tips kan geven, hoeft niet perse gericht te zijn op ZA, omdat lang niet alle planten mooi zijn :)
HallenGeplaatst op Wednesday 03 February 2010 20:29 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

Die Eichhornia Azurea kan ik misschien wel voor je regelen via een ander forum, daar worden ze met enige regelmaat aangeboden.

Mooie kap ook! - qua verlichts schema is het inderdaad wel lastig. Zoals je het er nu uit hebt zien kan het werken. Zolang het geheel maar niet lang op 100% brandt (10 uur of mee) blijf je redelijk uit het risico gebied. Je kunt het altijd nog bijstellen mocht je veel alg krijgen. Vooral tijdens het begin moet je hier mee oppassen, als je al snel veel licht geeft wordt je bak nogal 'groen'.

Lilaeopsis brasiliensis, kan dienen als een gras mat. Het is eigenlijk een hele kleine zwaardplant en stelt daarom minder eisen dan veel gras soorten. Staurogyne sp. is ook leuk en laag blijvend, kan ook op hout groeien. - E. Tenellus of S. Subullata komen ook aardig in de buurt.

Aangezien je veel licht hebt is een Alternanthera of heterandria zosterifolia misschien een mooie volle achtergrond plant.

Dit makkelijke tooltjes maakt het zoeken naar planten ook al wat makkelijker: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/

Als je het nog zolang kunt uithouden is de Vivarium een mooie gelegenheid om goedkoop veel planten te scoren.

Hallen wijzigde dit bericht op 03-02-2010 20:39
jos_F_Geplaatst op Wednesday 03 February 2010 20:34 Bekijk  

~Grazy crab disease~

Als 'gras veld' zou je ook de Echinodorus latifolius kunnen nemen.
Zoals hier staat ( http://www.aquaplantsonli...us-latifolius-p-1184.html ) kan het een mooi veldje worden.

Ik heb er gister 2 besteld, kijken of het wat is. ;)
hiphopboyGeplaatst op Wednesday 03 February 2010 20:39 Bekijk  

mooie kap ga dit wel volgen :D
SapphireGeplaatst op Wednesday 03 February 2010 20:39 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

@Plant, hebben we het dan nog over. Als ik het hier mijn dierenwinkel kan krijgen haal ik het daar, zo niet hoor je het van mij. De andere planten zal ik ook opzoeken.

Vivarium is helaas te ver weg, ik wil voor maart planten en draaien ;). Als dat niet lukt is Vivarium zeker een goede.. Misschien dat ik daar wel vis vandaan ga halen, ligt aan de status en vooruit gang.

Ik ga je tool morgen eens bekijken, en gebruiken. Thanks!

@Jos en Hallen, beide grasmatten zijn zeker mooi. Eens kijken welke het beste bevalt.

Sapphire wijzigde dit bericht op 03-02-2010 20:42
yexiaGeplaatst op Thursday 04 February 2010 17:37 Bekijk  

@Sapphire.

MDF voor de bovenkap. Ben je niet bang dat het ontzettend gaat vochtvreten / opzwellen / dik-word??

Hehe ik ken de grote planten vraagtekens, zelf ben ik ook hier en daar al bezig. Zelf wil ik een mooie,lange, niet al te dikke stronk hout van links tot 2/3 rechts. en daarachter enkele hoge planten en wat kleinere ervoor en rechts.
(gewoon zomaar een ideetje :))
SapphireGeplaatst op Thursday 04 February 2010 17:53 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

Als ik het goed bewerk met verf en met lak wordt de plank wel waterdicht. Daarnaast denk ik dat het vocht mee gaat vallen, omdat ik de bak ook ga afdekken met glasplaten ;).

Als het niet werkt, dan moet het deksel met andere planken. Maar ik denk dat betonplex te zwaar word.

@planten,
Gaat moeilijk worden, maar waarschijnlijk kan ik nog wat moederplanten vinden, die zijn sowieso ouder, dus meestal ook groter, hoef ik minder te wachten op het groeien. Het stuk hout wat ik heb komt niet eens van de voor naar de achterkant, op 120 (jouw bak, haalt het de helft) Ik wens je succes met het zoeken van een mooi stuk hout, dat is iets waar je tegen aan moet lopen... Ik wil eigenlijk ook nog een mooie "wortel" vanuit het dak laten lopen, maar die heb ik nog niet gezien.. Dus dat kan ook ergens in de loop van tijd nog komen.

Sapphire wijzigde dit bericht op 04-02-2010 17:58 (50%)
robdegeksteGeplaatst op Thursday 04 February 2010 18:37 Bekijk  

Hey,

Is 50kilo zand niet heel weinig? Heb zelf al 40kilo grind gebruikt in mijn 350l bak maar mooi project. Jammer dat het zo lang duurt maar goede keuze qua vissen. Hoeveel kardinaal tetra's en cory's wil je nemen ?
yexiaGeplaatst op Thursday 04 February 2010 18:54 Bekijk  

quote:

Sapphire schreef op 04 februari 2010 @ 17:53:
Als ik het goed bewerk met verf en met lak wordt de plank wel waterdicht. Daarnaast denk ik dat het vocht mee gaat vallen, omdat ik de bak ook ga afdekken met glasplaten ;).

Als het niet werkt, dan moet het deksel met andere planken. Maar ik denk dat betonplex te zwaar word.

Zelf zit ik aan Trespaplanken te denken. Maar wellicht is MDF verven+lakken ook een degelijke oplossing.
Glas boven je aquarium: dat is toch behoorlijk dimmend voor het licht/UV die je planten/vissen nodig hebben?

Btw, dat zie ik ook aan jou aquarium. Werd tegen me vertelt vanmiddag. Over de lengte van 1m+ aquarium zit vaak een glasplaat/versteviging over de breedte (een soort van bruggetje) voor de stevigheid.
Ik zelf heb dat er niet bij met me 131 aquarium. Kan dat erg veel kwaad? Zit al 5 jaar water in tot de rand. Ik merk er niks van.
SapphireGeplaatst op Thursday 04 February 2010 19:16 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

@Zand. Misschien is het weinig, maar ik denk wel dat het gaat lukken met 50 kilo. Anders bestel ik een zak bij.

@Yexia,
Die dwarsplaten houden je aquarium in de zelfde vorm. Ik had zelf wel verwacht dat het ook bij jouw bak er dan in zit. Maar als het er nooit ingezeten heeft hoeft het niet. Goed trouwens van je om er al die jaren ook gewoon water in te houden! Dan drogen je kitranden ook niet uit.

Update.

Eerste laag epoxy zit op de achterwand. Deze ligt nu te drogen. (in huis, want de schuur is te koud). Morgen 2e laag er op, zaterdag 3e en zondag in de bak :D

*edit*

Ik lees nu pas dat je ook wat over UV aangaf, ik ben niet anders gewend dan dat boven mijn aquaria een glasplaat ligt. Kan iemand hier meer over vertellen??

Sapphire wijzigde dit bericht op 05-02-2010 07:07 (13%)
TeilaniGeplaatst op Friday 05 February 2010 09:39 Bekijk  

~ Why wonder if you can ask?~

Glas houdt UV licht grotendeels tegen maar niet 100%. Is overigens niet erg voor je bak hoor, tenzij je een solarium wilt voor je vissen ;)

Leuk project heb je daar. Mooie maat bak ook. :) Ben beneiwud hoe het er startks uit zal zien.
SapphireGeplaatst op Friday 05 February 2010 09:56 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

UV zorgt toch alleen voor de vernietiging van de algen?
Een dekplaat van 4mm houdt al 96% van alle uv tegen.
Dus ik ga er vanuit dat het glas alle UV gaat tegen houden. Maar in het filter-huis zit een UV lamp die ik op bepaalde momenten van de dag wil laten branden, die moet het weer compenseren.

Epoxy laag zag er vanochtend goed uit, dus vanavond bij thuiskomst gooi ik de 2e laag er op. :D Gaat lekker.
caromelisGeplaatst op Friday 05 February 2010 09:58 Bekijk  

ZAen L in 1m80

Ik zou uitkijken met mdf, dit verpulverd helemaal bij langdurig vocht inslag.
Je kan de onderkant beschermen door er na 2 lagen grondverf, plakplastic op te plakken. Dan houd het een stuk tegen.
SapphireGeplaatst op Friday 05 February 2010 10:19 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

True, maar volgens mij als ik het goed behandel, en afkit moet het goed blijven.

Ik heb expres voor MDF gekozen omdat het makkelijk behandeld, en redelijk licht is. Het is een deksel van 163x65*1,2 cm. Dat betekent alleen maar extra gewicht, liefste had ik nog een maatje dunne genomen... Maar dat boog te ver door.

Maar het "waterdicht" maken van de klep gaat wel meer aandacht krijgen dan het "waterdicht" maken van de kast. Ook omdat er meer elektra boven het water zit, wat natuurlijk ook problemen oplevert als het niet goed is.
caromelisGeplaatst op Friday 05 February 2010 10:59 Bekijk  

ZAen L in 1m80

Ja zou daar zeker rekening mee houden, en om het kromtrekken tegen te gaan kun je een hele dunne lat lijmen op de plaat, een aluminium strip volstaat eigenlijk al.
Je kan eventueel ook aan de buitenrand een soort aluminium omlijsting maken met een u-profiel.
Dit kan je dan in de kit zetten, en trekt ie ook niet meer krom en op de kopkanten kan hij dan ook niet meer volzuigen met vocht.
SapphireGeplaatst op Friday 05 February 2010 11:49 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

Dat is een goeie tip, en zeker ook mooi! Thanks.
Eens kijken of je bijvoorbeeld U-profielen hebt in die (binnen)maat, dan kan het helemaal mooi omsluiten. Moet natuurlijk ook niet te groot zijn.

Was toch nog nodig om naar de bouwmarkt te gaan. Leuk klusje voor het weekend.. *zucht* had al zo veel plannen :D:D
caromelisGeplaatst op Friday 05 February 2010 14:03 Bekijk  

ZAen L in 1m80

In de profielenbakken van de bouwmarkt heb je ze, die kun je op maat maken, lengte uit mijn hoofd 240 (werk in een bouwmarkt :) )
Je kan ook voor kunstof gaan. En als het goed is past ie om de 12mm mdf die jij hebt.
Succes ermee.
SapphireGeplaatst op Friday 05 February 2010 16:34 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

Daar ging het mij ook om ;) Of er een is met een binnen maat van 12mm. Denk wel dat ze er zijn.
Anja1981Geplaatst op Friday 05 February 2010 16:40 Bekijk  

Was je het zand vantevoren? Zo ja, hoe doe je dat?
SapphireGeplaatst op Saturday 06 February 2010 07:48 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

Ik zit nog te twijfelen of ik het zand van te voren ga spoelen, het is gebrand zand dus of het nodig is weet ik niet.

Maar een manier om zand te spoelen is van die boxen te gebruiken (van bijvoorbeeld Curver) die kun je dan vullen met een laag zand, en dan vul je het met water, tot het overstroomt, waardoor het vuil mee gaat. Maar is een vervelend klusje om te doen , ook omdat je er voor moet zorgen dat je zand niet wegspoelt.
Tommy-oGeplaatst op Saturday 06 February 2010 10:28 Bekijk  
Moderator

Het zand spoelen vind ik zelf zo'n rotwerk dat ik het niet gedaan heb, maar in tegenstelling tot wat er vaak beweerd wordt, had ik wél een dag mistig water met filterzand. Het is maar net of je een dagje langer wilt wachten.. er zitten geen dode muizen in ofzo. :+

Succes met de opbouw, RJ. :)
caromelisGeplaatst op Saturday 06 February 2010 15:33 Bekijk  

ZAen L in 1m80

En nog geslaagd voor de u-profieltjes? :)
Heb ook een hekel aan zand spoelen :P
SapphireGeplaatst op Saturday 06 February 2010 15:43 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

Nee, niet zoals ik wilde eigenlijk. Los het nu op met kunststof u-tjes.

Om af te wijken van de standaard kleuren in het wit, eens wat anders. Ben nu druk bezig met de lampen. Lukt aardig. komen wel schuin op het deksel (anders passen er net geen 2 achter elkaar..

Zand spoelen, denk niet dat ik het ga doen. Dan maar 2 dagen vuil-er water :P Meteen een mooie kans om het filter in werking te zien :)

*edit*

Mzzz.. 20 meter elektra kabel blijkt ook niets te zijn :X zo op... Nog maar even een 10 meter gehaald... Hoop dat ik het haal :)

Sapphire wijzigde dit bericht op 06-02-2010 16:24 (15%)

Pagina's : 

Credits