Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
Pagina's : 

bubbelkruikGeplaatst op Wednesday 13 August 2008 22:34 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Hoi Ik heb een juwel 110.
De volgende vissen heb ik erin:
-Zwaarddrager, 1 man - 2 vrouw
-Kegelvlekbarbeel, 10 (of toch 9, moeilijk tellen, ze liggen niet stil)
-Zwarte fantoomzalmen, 6
-Guppen, 3 man - 4 vrouw
-Siamese Algeneter, 2
-Hong kong algeneter, 2
-Zebra Botia's, 2

Wat vinden jullie?
Te veel?
Genoeg?
Leuke combi?
Kan nog wat bij (en zo ja wat)?
Malawi 555Geplaatst op Thursday 14 August 2008 00:34 Bekijk  

Ik vind het meer als genoeg,een te drukke bak oogt heel rommelig.
De combi kan ik niet veel over zeggen,ligt eraan of je een biotoop wilt,dat wil zeggen alleen soorten bij elkaar uit een specifiek werelddeel.
Dan boots je zeg maar een stukje natuur na,met ook planten uit het zelfde deel.
Kan je altijd nog doen,ken er maar weinig die nooit hun bestand veranderen.
De Siamese algeneter komt bijvoorbeeld uit een heel ander gebied dan de gup.
Jij hebt nu een gezelschapsbak en is ook heel leuk.
De Guppen zullen wel snel gaan jongen,dus ik zou er niets bij doen.
Je hebt nu al 32 vissen,is echt genoeg,anders neemt de kans op stress ook toe.
En vergeet vooral niet regelmatig water te verversen,ongeveer eens in de 14 dagen 20%.
Kun je ook aan je test zien,maar ligt ook aan hoeveel je voert en hoe snel je planten groeien.
Moeder natuur moet nog even in evenwicht komen,dus dat heeft tijd nodig.
Niet schrikken als je straks wat bruine alg gaat ontdekken,is opstart alg en is een goed teken.
Gaat meestal na een maand weer weg.
Succes verder en ga het zeker allemaal volgen.
bubbelkruikGeplaatst op Thursday 14 August 2008 11:51 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Hoi,

Mijn bedoelling is nooit een bepaalde biotoop te creeren, het moest er gewoon leuk uit zien.

Ik zat zelf nog wel te denken om een paar bodemvissen te nemen die de bodem reinigen.
Iemand een idee?

Zo heb ik de Siamese Algeneter en de Hong kong algeneter voor (je raad het al) algen en de Zebra Botia's om het slakken aantal onder controle te houden.
Ik heb later gelezen hoe groot ze kunnen worden en ben met die informatei naar de winkel gegaan voor opheldering, de winkelier vertelde mij dat deze niet zo heel groot worden (mmm, kweekt hij mischien anders :? ), maar goed ik kijk het eerst aan en mocht het zo zijn dat ze een groeispurt krijgen breng ik ze terug.

Over de guppies heb ik ook gelezen dat ze erg "productief" zijn, maar ook dat als het er te veel zijn ze op kan laten groeien in de bak zelf en dat de sterkste dan alleen overleven, maar wil wel een keer met een kweekbakje aan de gang, lijkt me geweldig.
Malawi 555Geplaatst op Thursday 14 August 2008 13:33 Bekijk  

Nu een iets korter antwoord met dezelfde boodschap.
Je bak is overvol,dus zou er echt niets meer bij doen.
Zullen hopelijk meer reactie`s komen,die dat ook vinden.
timtimGeplaatst op Thursday 14 August 2008 13:46 Bekijk  

timdr.blogspot.com/

ik moet malawi gelijkgeven, bubbelkruik. Er zit al meer dan genoeg in je bakje.

Je botia's zijn nu je grondkuisers, dus die heb je al. Overigens is het nooit verstandig om vissen te kiezen omwillen van hun "functionaliteit". Je bodem gaat misschien (misschien!) properder worden met bodemkuisers, maar dat is geen garantie. Idem voor 'algeneters', die moet je niet nemen omdat je teveel algen hebt. Het is beter om de oorzaak van het algenprobleem aan te pakken, dan het resultaat te gaan (laten) opkuisen.

Overigens zullen je botia's veel te groot worden voor je bak, dus zul je op termijn toch moeten kijken om ze een ander onderkomen te geven. Als je dat niet doet, zullen ze vergroeien (ze blijven dus klein = kort, maar groeien dan meer in hoogte of breedte, waardoor ze vervormen).

Een reden om toch een biotoop te maken, is dat de ideale waterwaardes voor alle vissen en planten dan hetzelfde zijn. Dat wil zeggen dat je die waterwaardes kunt nastreven en dat daardoor zowel je vissen als planten zich beter gaan voelen, langer leven, voortplanten, enz...

Om het simpel te houden: het is alsof je een eskimo en een afrikaan tesamen zou houden in ons land. De eskimo zal het veel te warm vinden, de afrikaan veel te koud en nat. Omdat ze gewend zijn aan een ander klimaat. (Ik wéét dat dit niet opgaat, maar mensen kunnen kleren aandoen, vissen niet hé.)

oh, en geloof me: zelfs al laat je enkel de sterkste guppen overleven, dan nog kweken die dikwijls voor dood. Voor je het weet zit heel je bak vol guppen ;-)
auroraGeplaatst op Thursday 14 August 2008 13:52 Bekijk  

Tsja wat zal ik zeggen, je hebt te veel vis en verkeerde vissen.
Je zwaarddragers, siamese algeneters en botia's worden in elk geval te groot. Het is niet goed om erop te gaan zitten wachten tot ze groot zijn want dan kunnen ze vergroeien.

Verder hoor je guppen te houden in een 1 man op 3 vrouwen verhouding, maar dan heb je zo een bak vol overbevolking. Verder passen guppen kwa waterwaarden niet bij kegelvlekken of fantoomzalmen. Dus ik zou kiezen tussen een bak met guppen of een scholenvis.

Ook vind ik dat je maar 1 scholenvis kan houden in je bak dus dan zou je kiezen tussen de fantoomzalmen en de keglvlekken.

Dan hebben we nog de Hong Kong algeneter, ik vermoed dat dit een soort Beaufortia Leveretti is maar daarvan zou ik graag een foto zien.

Ook wil ik nog even kwijt dat je geen vissen moet houden om een probleem op te lossen, als je te veel slakken hebt voer je waarschijnlijk te veel. En je kunt slakken ook gewoon zelf vangen. Als je last van alg hebt die je ook iets verkeerd en veel "algeneters" eten helemaal geen algen dus noemen we ze eigenlijk meervallen.
ArjenkGeplaatst op Thursday 14 August 2008 14:11 Bekijk  

quote:

arjenk schreef op 14 augustus 2008 @ 11:58:
81breedx36diepx46hoog zijn de maten als het goed is(na ff googlen)?

Als dat de maten zijn dat worden deze vissen te groot:

-Zwaardrager:
http://www.punkyfish.nl/pages/database/zoetwater/vissen/237

-siamese algeneter:
http://www.punkyfish.nl/pages/database/zoetwater/vissen/70

-zebra botia:
http://www.punkyfish.nl/pages/database/zoetwater/vissen/250

-Hongkong algeneter(ken ik niet, die naam is fout, heb je een foto? Maar die is waarschijnlijk ook te groot)

Dan heb je nog 2 scholenvissen waarvan je beter 1 kan maken:
-kegelvlekbarbeel
-zwarte fantoomzalmen

De guppen houd je verkeerd:
het moet 1m op 2/3v zijn. (Als je dus meer wil houden houd je bv 2m op 4/6 vrouwen.

(Ik raad je aan om even een topic bij vissenbestand aan te maken)!

Arjenk
bubbelkruikGeplaatst op Thursday 14 August 2008 15:34 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Ik ben eruit

Ik ga naar de winkel om alles goed te bespreken en dan gaan de "opruimers" eruit.
Ik heb ze er niet ingezet omdat ik een probleem had met alg en slakken, maar uit voorzorg. Dacht dat zulke vissen nodig waren om de bak in conditie te houden.

Hong kong algeneter is idd de Beaufortia leveretti.

Ik ben erg gesteld op de fantoomzalmen en de kegelvlekbarbeeltjes, wil ze eigenlijk allebij houden, kan dat echt niet?
De guppies heb ik weinig mee (behalve waggel, zie het verhaal op welkom > helemaal aquarium nieuw).
De zwaarddragers heb ik gekregen van een vriend en wil ik er ook graag in houden.

Ik snap helemaal het verhaal over de eskimo en een afrikaan en begin een beetje pist te raken op de winkel, vooral ook omdat ik telkens vroeg of het allemaal wel bij elkaar kon, je gaat toch van hun kennis en ervaring uit en ik had er vertrouwen in gekregen omdat ze mij in het begin nettjes hebben verteld dat de bak eerst in moest draaien zonder vissen.
timtimGeplaatst op Thursday 14 August 2008 16:03 Bekijk  

timdr.blogspot.com/

geen enkele viswinkel is volledig te vertrouwen ;-)

het is jammer dat we niemand die raad op voorhand kunnen geven, want meestal komen de mensen hier pas terecht eens ze terugkomen van de winkel met allemaal foute vissen. Maar het belangrijkste advies is: eerst lezen, opzoeken, vergelijken, informatie inwinnen, kiezen, enz... en pas daarná naar de winkel gaan! ;-)

Je kunt die winkels ook niet kwalijk nemen dat ze willen verkopen natuurlijk, maar het is niet correct wat ze doen.

Maar hey, ik ben al heel blij dat je het nu goed wilt aanpakken en er iets aan wilt doen. Dit wil zeggen dat je geïnteresseerd bent in het welzijn van de visjes en dat gaat toch boven alles in onze hobby!
bubbelkruikGeplaatst op Thursday 14 August 2008 17:39 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Het begint vaak in een opwelling en denkt: hoe ingewikkeld kan het zijn?! Je hebt ooit een goudvis in een kommetje gehad en nu wil je wel van die mooie gekleure visjes, daar moet een verwarming in wandt het zijn tropische vissen, maar verder denk je dat het hetzelfde zal zijn.

Ja en dan sta je in de winkel, je loopt direct naar de vissen en bent al aan het kijken welke je de mooiste vind en dan is daar de verkoper die toch wel even je hoofd uit de wolken haalt: vissen pas over een paar weken en een heleboel mogen er niet in.
Je krijgt een schat aan informatie waarvan het merendeel direct via het andere oor weer in de winkel achter blijft.
Je mag in ieder geval al wel gaan inrichten en je richt al je enthousiasme dan maar op de leuke plantjes, stenen, hout en prullaria.
Met je handen vol en je portomonee leeg ga je toch heppy de deur uit, wand je kan tenminste wel iets doen.

Na een paar weken ongeduldig wachten, ga je met een potje met het aquariumwater naar de winkel en na een controle komt daar het verlossende woordt, je mag vissen uitzoekken! met de verkoper achter je aan loop je door de winkel en wijst vanalles aan, sommige mogen niet omdat ze te groot worden, andere zijn te moeilijk voor beginners, maar uiteindelijk ga je toch naar huis met een leuke collectie.

Je komt er thuis achter dat je eigenlijk geen idee wat er nu in je bak rond zwemt, dus bel je de winkel op om te vragen wat hij je net allemaal heeft verkocht, hiermee ga je op internet zoeken, foto's en informatie.

Te laat!!!
Anne-MarieGeplaatst op Thursday 14 August 2008 20:13 Bekijk  

panta rhei

Ach beste bubbelkruik,
Iedereen doet dat de eerste (of de eerste paar) keer... Als je het maar wel leuk blijft vinden, dan komt het op den duur vanzelf goed... ;)
bubbelkruikGeplaatst op Thursday 14 August 2008 20:58 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Hoi Anne-marie,

Ik heb bij fotoboek 60liter aquarium zien staan en ik vind hem geweldig mooi, hoop dat je er ook foto's van maakt als hij eenmaal draait met vissen.

Ik vind een aquarium geweldig heb er een nieuwe hobby bij!
Alleen je wordt hier als leek/beginner wel erg overdonderd, met advies.
Begon trots met een foto van mijn aquarium op dit forum en nu een paar dagen later ben ik helemaal over de stress en p*#ie!*p omdat ik
alles fout blijk te doen.
Het is allemaal heel aardig en goed advies, maar het voelt ook als een klap in je gezicht.

Vandaag weer terug gegaan naar de winkel voor uitleg over de groote van de vissen, de combinaties en het bubbelsysteem.
Hij verzekerde mij dat deze vissen niet te groot worden voor mijn aquarium en dat de combinatie ook geen probleem was, het bubbelsysteem was niet goed als je een CO2 systeem in je bak had, maar bij mij komt er evenveel CO2 in als eruit gaat, dus dat moest ook geen probleem zijn.

Wat kan ik dan nog?!
Ik vind het een fijne winkel en wil er graag blijven komen en dat wordt moeilijk als ik zijn advies in twijfel breng.

Ik heb besloten om het zo te laten en aan te kijken, Als ik had geweten wat ik nu weet had ik het anders gedaan, maar ik heb dit nu en ik ga het gewoon aankijken hoe het gaat draaien.
Michien heb ik wel de verkeerde namen algeneters opgezocht (plaatjes kijken en de namen onthouden omdat ze er veel op lijken) en blijkt het toch een kleiner blijvende vis te zijn, zoals ze in de winkel zeggen.

Wie weet, als ik zo enthousiast blijf koop ik over een tijdje een grootere (vond dit al best een hele leuke beginners maat) waarin ze allemaal verdwalen :).

Groetjes
Michelle
amberlizzyGeplaatst op Thursday 14 August 2008 22:38 Bekijk  

Je kan best bij die winkel weer kopen, alleen, zoek eerst zelf je informatie, en ga daarmee gewapend naar de winkel, en luister niet naar zijn adviezen, maar hou je bij datgene wat jij weet en wat jij wilt!!
Laat de verkoper maar kletsen! :P
bubbelkruikGeplaatst op Friday 15 August 2008 14:05 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

De eerste stap is gezet, de guppies gaan verhuizen.
Volgende stap is kijken wie de siamese of de hong kong algeneters wil adopteren.

bubbelkruik wijzigde dit bericht op 15-08-2008 14:06
bubbelkruikGeplaatst op Friday 15 August 2008 16:14 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Heb op Punkyfish homepage >database > zoetwater > zoek > Beaufortia Leveretti
Gekeken en daar staat dat deze vis in een bak van 80 cm kan.
De Siamese algeneter, Gyrinocheilus aymonieri moet een grotere bak hebben, dus heb besloten dat ik die probeer te verkopen en anders terug breng.
Malawi 555Geplaatst op Friday 15 August 2008 23:38 Bekijk  

We zijn ook zeker niet boos op jou hoor.
Ik had in 2004 Malawi`s (Mbuna`s),dat zijn van die mooie gekleurde vissen.
Die heb ik uit onwetendheid teveel dierlijk voer gegeven,omdat ze altijd zeer hongerig overkomen.
Hebben allemaal Bloat gekregen,wormen en dergelijke en zijn allemaal dood gegaan.
De soort die ik had waren namelijk algeneters en hebben daardoor langere darmen om de alg te verteren.
Geef je die nu veel levend voer,dan gaat dat in de lange darmen rotten en worden ze dus ziek.
Je enthousiasme valt me op en weet zeker dat je het beste wilt voor je vissen.
Sommige vissen in de winkel kijken me gewoon aan,van neem me mee ik ben zo mooi.
Is echt een virus en je komt er nooit meer vanaf. :)
hennieGeplaatst op Saturday 16 August 2008 00:38 Bekijk  

quote:

bubbelkruik schreef op 14 augustus 2008 @ 20:58:
Hoi Anne-marie,

Ik heb bij fotoboek 60liter aquarium zien staan en ik vind hem geweldig mooi, hoop dat je er ook foto's van maakt als hij eenmaal draait met vissen.

Ik vind een aquarium geweldig heb er een nieuwe hobby bij!
Alleen je wordt hier als leek/beginner wel erg overdonderd, met advies.
Begon trots met een foto van mijn aquarium op dit forum en nu een paar dagen later ben ik helemaal over de stress en p*#ie!*p omdat ik
alles fout blijk te doen.
Het is allemaal heel aardig en goed advies, maar het voelt ook als een klap in je gezicht.

Vandaag weer terug gegaan naar de winkel voor uitleg over de groote van de vissen, de combinaties en het bubbelsysteem.
Hij verzekerde mij dat deze vissen niet te groot worden voor mijn aquarium en dat de combinatie ook geen probleem was, het bubbelsysteem was niet goed als je een CO2 systeem in je bak had, maar bij mij komt er evenveel CO2 in als eruit gaat, dus dat moest ook geen probleem zijn.

Wat kan ik dan nog?!
Ik vind het een fijne winkel en wil er graag blijven komen en dat wordt moeilijk als ik zijn advies in twijfel breng.

Ik heb besloten om het zo te laten en aan te kijken, Als ik had geweten wat ik nu weet had ik het anders gedaan, maar ik heb dit nu en ik ga het gewoon aankijken hoe het gaat draaien.
Michien heb ik wel de verkeerde namen algeneters opgezocht (plaatjes kijken en de namen onthouden omdat ze er veel op lijken) en blijkt het toch een kleiner blijvende vis te zijn, zoals ze in de winkel zeggen.

Wie weet, als ik zo enthousiast blijf koop ik over een tijdje een grootere (vond dit al best een hele leuke beginners maat) waarin ze allemaal verdwalen :).

Groetjes
Michelle
ja klopt wat je zegt hoor , en inderdaad je word overdonder , had ik ook , maar ik vind joun aquarium hartstikke mooi en die kruik vind ik ook echt wel wat hebben , ieders zn smaak :)
bubbelkruikGeplaatst op Saturday 16 August 2008 15:47 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Hoi Malawi,

Ik weet dat jullie niet " :( " zijn en alleen het beste met mij en mijn visjes voor hebben, maar ik wil alleen maar aangeven dat het voor een blije/trose beginneling hart aan komt, maar nu dat eenmaal ingezonken is ben ik het ook aan het veranderen.
Ik let nu meer op in welke zone de visjes zich bevinden en hoe hun gedrag is (druk ed) ook let ik op dat het geen scholen visjes zijn.
Ik kom er door jullie hulp wel O-) .
Bedankt in ieder geval.

Bedankt Hennie voor je aardige reactie :D , ik vind het kruikje ook heel leuk en ben best trots op de inrichting (zeker voor de eerste keer) :)
T4FRGeplaatst op Saturday 16 August 2008 17:04 Bekijk  

Kijkt mijn Fotoalbum

quote:

bubbelkruik schreef op 16 augustus 2008 @ 15:47:
Hoi Malawi,

Ik weet dat jullie niet " :( " zijn en alleen het beste met mij en mijn visjes voor hebben, maar ik wil alleen maar aangeven dat het voor een blije/trose beginneling hart aan komt, maar nu dat eenmaal ingezonken is ben ik het ook aan het veranderen.
Ik let nu meer op in welke zone de visjes zich bevinden en hoe hun gedrag is (druk ed) ook let ik op dat het geen scholen visjes zijn.
Ik kom er door jullie hulp wel O-) .
Bedankt in ieder geval.

Bedankt Hennie voor je aardige reactie :D , ik vind het kruikje ook heel leuk en ben best trots op de inrichting (zeker voor de eerste keer) :)

Bijna alle mensen komen binnen zoals jij en er komen heel veel mensen binnen in een jaar. Ondanks dat, maar misschien ook wel dankzij dat wordt er door de leden meestal correct, maar niet heel subtiel gereageerd. We zien het zo vaak voorbij komen dat het op een geven moment gewoon niet heel veel zin meer is ook heel uitgebreid en subtiel te reageren. Wel goed om te horen hoe iemand het aan de "andere" kant vanhet verhaal meemaakt! Ik kan me goed voorstellen dat het allemaal rauw op je dak komt vallen.

Veel succes ermee!
bubbelkruikGeplaatst op Saturday 16 August 2008 18:15 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Beste T4FR,

Ik snap helemaal dat jullie het kort en krachtig gaan houden als er zo veel nieuwelingen binnenkomen met dezelfde fouten en eigenlijk heb ik het stukje ook geschreven in de hoop dat er weer iets op gelet zou worden, zo heeft eve78 donderdag een stukje bij welkom geplaatst, helemaal blij met haar aquarium, ik las het stuk en kroop al helemaal in elkaar voor de reacties die ze zou krijgen (te veel en verkeerde vissen in een te kleine bak) en ja hoor, bij de eerste reacties was nog geen welkom te bekennen, gelukkig is dit in latere reacties bijgetrokken.
Jullie geven allemaal hele goede adviezen waar een beginneling echt iets van kan leren, ik hoop alleen niet dat het sommige zo down maakt en afschrikt dat ze niet meer op dit forum komen.
bubbelkruikGeplaatst op Saturday 16 August 2008 18:24 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

maar even over mijn bestandje..

De 7 guppies zijn verhuist en zwemmen vrolijk rond in een 240 bak.
Het zag er allemaal zo gaotisch uit, al die groepen in de midden zone, nu ze eruit zijn is het direct een rustiger gezicht (had ook eigenlijk weinig met de guppen, maar een kennis die ze mee was gaan halen zei dat die echt niet konden ontbreken, tja smaken verschillen).

Heb er nu voor in de plaats 2 Honinggoerami/Colisa chuna (sota) die leven in de boven/midden zone.

1 Kegelvlekbarbeel heeft het leven gegeven O-) , mischien door het voedderincident eergisteren, maar de waterwaardes waren prima en de winkel zei dat ik me daar geen zorgen om hoefde te maken en dat dat kon gebeuren met nieuwe visjes.

gr Michelle
lekkie0104Geplaatst op Saturday 16 August 2008 18:34 Bekijk  

60-30-30 bak!

maar volgende keer kan je beter op schrijven wat je waetrwaardens zijn hé?
de meeste aquariums/dierenspeciaalzaken zeggen maar wat dat het goed is enz... :)
maar goed dat je guppne in een 240 liter aquarium zwemmen :D
bubbelkruikGeplaatst op Saturday 16 August 2008 19:20 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Ik heb van het merk JBL de Easy Test waarmee ik de pH - GH - KH - NO2 en NO3kan testen.

de waardes van gister waren allemaal goed (te zien door de strip met de aangegeven waardes op de verpakking te vergelijken).

Ik weet dat er meetkits zijn met druppels en dergelijke, maar om mee te beginnen is dit wel makkelijk.

gr michelle

bubbelkruik wijzigde dit bericht op 16-08-2008 19:21
lekkie0104Geplaatst op Saturday 16 August 2008 19:23 Bekijk  

60-30-30 bak!

ja maar drupels verschillen best veel met stripjes :)
zoals bijvoorbeeld je ph rond de 7 is en bij stripjes is ie wat hoger of lager...
en het is ook een beetje lastig om te zien...

lekkie0104 wijzigde dit bericht op 16-08-2008 19:23 (15%)
bubbelkruikGeplaatst op Saturday 16 August 2008 20:15 Bekijk  

Rio 400 L151xD51xH62

Ja ik vind het ook moeilijk te zien op die strips en ze vervagen/veranderen snel van kleur ( na de wachttijd) vooral de pH, de GH is dan bv een mengeling van de kleuren en dan vraag ik me af welke waarde ik moet aanhouden (noteer nu gewoon beide waardes, omdat ik aanneem dat het er dan tussenin zit).
Als deze strips op zijn (en dat gaat rap, omdat ik bijna iedere dag controleer) wil ik toch een uitgebreidere/betere kid.

Welke is aan te raden?

Pagina's : 

Credits