Guppy’s, platy’s, molly’s, kleurrijke levendbarenden. ( ISBN 9052106304)
Er is weer een nieuw boekje uitgegeven die zich voornamelijk toegespitst heeft op het houden van levendbarende vissen. In Nederland is dit boekje in 2006 op de markt gekomen maar hij is al eerder uitgegeven in Duitsland. Harro Hieronimus heeft dit boekje geschreven. Harro Hieronimus is voorzitter van de duitse vereniging voor levendbarende tandkarpers en als deskundige op het gebied van levendbarende omschreven. Het boekje is uitgegeven door Tirion Uitgevers B.V. en het is een boekje uit de serie Dier & Gezondheid. In deze serie vinden we ook het boek
Het Aquarium. Dit boek heb ik nog niet in mijn handen gehad, maar, zoals de titel al beetje aangeeft, zal het een algemeen boek zijn voor de (beginnende) aquariaan.
Zoals al eerder is vermeld heeft dit boekje zich toegespitst op levendbarende vissen. De guppen, platy’s en molly’s worden uitgebreid besproken. Deze vissen hebben al een aantal raakvlakken met elkaar en deze worden uitgediept in dit boekje. Het boekje bevat geen moeilijke tekst en is dus vrij makkelijk te lezen. De IHS ( internationale kweekstandaard voor guppen) wordt ook lichtelijk besproken. De IHS was eerder voor mij niet bekend, toch leuk dat je weer in elk boek andere en vooral nieuwe informatie vindt. De twaalf verschillende staartvinnen, kleuren en de lengte die een gup moet hebben volgens de kweekstandaard worden besproken in het kleine hoofdstuk
Uitstapje naar de kweek van guppy’s. Factor blond, mutaties, wildgrijs en de jongen worden allemaal besproken in het hoofdstuk
Een beetje erfelijkheidsleer. In het boekje worden ook een aantal vragen gesteld aan de schrijver. Het zijn vragen die het meest worden gesteld door beginnende aquarianen over levendbarende vissen. Sommige vragen zien we op het Punkyfish forum ook vaak terug. De vragen zijn makkelijk gesteld en het antwoord is ook weer makkelijk omschreven door Harro.
“V. Waarom wordt onderscheid gemaakt tussen vermeerderen en kweken?
A. Dit zijn twee wezenlijke verschillende zaken. Onder vermeerderen verstaan we de voortplanting van de vissen zonder bijzonder doel. Je geeft je guppy’s de vrije hand in hun handel en wandel in het aquarium. Bij kweken heb je een doel voor ogen, zoals bijzondere vinvormen. Door vissen gericht te laten paren probeert de kweker dit kenmerk op de jongen over te brengen.”
Als je verder in het boek bladert kom je ook de wat algemenere onderwerpen tegen zoals de planten, inrichting, ziektes, aankoop en de vermeerdering van levendbarende vissen. Het hoofdstuk waarin de leefruimte van levendbarende vissen wordt beschreven is erg duidelijk neergezet. Er wordt minimaal een 60 cm aquarium aanbevolen voor het houden van guppen en andere even grote vissen. Zwaarddragers en hoogvinkarpers worden geadviseerd te huisvesten in een bak van minimaal 100 cm lang. Als de beginnende visliefhebber dit boekje zou raadplegen, denk ik dat er heel wat misverstanden uit de wereld geholpen worden.
We hebben het tot nu toe alleen nog gehad over de wat algemenere levendbarende soorten, maar ook enkele wat minder algemene soorten komen aanbod. Het valt me wel op dat de Endlers niet aanbod komen. Jammer, want dit is toch een visje dat erg interessant blijkt te zijn.
Als je door dit boekje bladert, zullen de foto’s opvallen. Ze zijn stuk voor stuk haarscherp en je ziet zelfs een jonge Ameca Splendens ter wereld komen. Voor een beginnende aquariaan een handig naslagwerk voor zijn/haar levendbarende vissen. Het zijn 64 bladzijdes vol met informatie over deze boeiende vissen. Wel heb ik al een foutje ontdekt bij een onderschrift van een foto, gelukkig maakt de foto erboven veel goed! Ik heb in de winkel voor dit boekje 11,95 betaald. Ik ga zo maar weer eens me aanwinsten van vorig jaar limbeurs bewonderen, nog steeds zwemt er een onbekende levendbarende soort in mijn bak rond.
(Let wel, dit is mijn mening en je kunt je eigen mening hier ook achterlaten.)Punkyfish wijzigde dit bericht op 08-08-2006 12:30