Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
PaisPresentGeplaatst op Wednesday 10 March 2010 00:27 Bekijk  

Wat practische info:
100 x 50 x 40 aquarium
huidig visbestand
10x kardinaal tetra
2x apistogramma ramirezi
2x dwerggoerami

Voor dit aquarium zoek ik een stel 'nuttige' bedebewonders. Ik zat te denken aan een stel algeneters. Een verkoper had me gewezen op een kleinblijvend soort waarvan ik de (latijnse) naam ben vergeten.

Later las ik dat algeneters grote vervuilers zijn. Klopt dit? Ik heb liever wat meer alg maar gezond water, dan een zware belasting op de waterkwaliteit. Als beginner wil ik het water niet te erg belasten.

Zijn corydorassen ook vervuilend? Of zijn ze juist nuttig om te hebben? Ik lees dat ze een zandgrond nodig hebben, maar ik heb fijn gravel en heb geen ruimte voor een zandstrandje.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen!
eggebeenGeplaatst op Wednesday 10 March 2010 00:51 Bekijk  
Moderator

Tanganyika 120x50x40

Die verkoper zal mogelijk de otocinclus bedoelen. Een leuke kleinblijvende algeneter die je in een groep van minimaal 5 zal moeten houden. Voor je meter bak kan je er wel 8 hebben. Deze vissen zijn geen vervuilers, en zeker nuttig voor je bak.

Tevens is de ancistrus ook een mooie optie, deze wordt maximaal 13-15 cm groot. Is een vervuiler. Maar omdat je er maar 2 van kan hebben is het een mooie optie. Al is het ook voor deze vissen beter dat ze op een zandbodem kunnen leven. Met daarbij kienhout voor de spijsvertering.

Is je gravel scherp of mooi afgerond. Bij afgerond gravel wat niet scherp is kan de corydoras een optie zijn. Zijn opruimers van de eerste orde. Grondelen de hele dag over de bodem op zoek naar voedsel.

Maar in eerste instantie beveel ik je de otocinclus aan.
re3elGeplaatst op Wednesday 10 March 2010 07:24 Bekijk  

eigenwijs en lelijk

zelf zou ik de oto's nemen.
zelf heb ik ook een meterbak en had daar (mee overgenomen) 2 pleco's in zitten.
dat waren de eerste vissen die eruit gingen. was geen gezicht, die grote beesten in dat kleine bakje.
hoe kleiner je vis, hoe groter je bak lijkt. heb zelf 7 oto's rondzwemmenm mar de 4 uit mn 60cm komen daar binnenkort nog bij..
PaisPresentGeplaatst op Wednesday 10 March 2010 08:51 Bekijk  

OK bedankt, de otocinclus ga ik onthouden! Maar als ik de foto's bekijk, denk ik niet dat het de algeneter is die ik in de winkel heb gezien. Ik rij nog wel eens langs voor de latijnse naam. Ik vermoed dat het de ancistrus is geweest.
En wat een prachtige vis trouwens. Ik ben toch wel een beetje verliefd geworden op meervallen.

Het grind voelt niet erg scherp aan, maar voor corydorassen zou ik er misschien een lading caviar-grind over moeten gooien. Ik zet alleen niet zo graag de bak weer op stelten.
Alleen lees ik dat corydorassen zichzelf graag ingraven. Als ze zich door het grind de voedingsbodem ingraven, heb je een bak met blubber. Of valt dat wel mee?

En ik merk dat er onwijs veel verschillende soorten corydorassen tekoop zijn. Weten jullie welk soort het kleinst blijft?

Ik zit nu te spelen met het idee om een stel otocinclussen te combineren met een schooltje corydorassen (omdat ik ze zo leuk vind ;) )
PaisPresentGeplaatst op Wednesday 10 March 2010 09:01 Bekijk  

Ik ben inmiddels weer wijzer dat de corydoras pygmaeus een klein corydorassoort is :)
bakel666Geplaatst op Wednesday 10 March 2010 11:09 Bekijk  

dat is inderdaad een kleinere blijvende soort net als de panda. Het is nu net wat je wilt, de otocinclus zijn echte ramenplakkers, en de cory's zijn grondwroeters. De oto's maken de ramen dus schoon van alg en decorstukken en platen etc. en de cory's de bodem.

Het ingraven van de cory's heb ik nog niet zo meegmaakt dat ze diep in de bodem komen, de bovenste laag woelen ze echt wel om.
PaisPresentGeplaatst op Thursday 11 March 2010 08:54 Bekijk  

Bedankt voor het meedenken!
Ik ben inmiddels trotse bezitter van 6 otocinclussen. Erg leuk visje om te zien ook! Ze werden bij binnenkomst op een heel onschuldige manier geplaagd door de Ramirezi's, die af en toe een stil liggende otocinclus een por gaven om te kijken of het ook beweegt, om vervolgend de wegspurtende otocinclus na te kijken.

Ik ben aan het uitknobbelen welke corydoras soort ik erbij wil doen maar eerst ga ik de bodem wat aanpassen.
eggebeenGeplaatst op Thursday 11 March 2010 13:19 Bekijk  
Moderator

Tanganyika 120x50x40

Nog een klein blijvens soort is de leucomelas. Die heb ik gehad. Zijn mooi om te zien, enkel niet veel verkrijgbaar, maar zijn er wel.

En betreft corydoras, zoals bakel al aangeeft. Ze grondelen over de bodem. Zullen nooit diep graven blijft bij de toplaag..
ZwaasGeplaatst op Thursday 11 March 2010 13:21 Bekijk  

Mijn cory's maken ook het hout schoon en de grote bladeren van de lotus. Niet alleen de grond. De oto's maken het raam vooral goed schoon hier.
re3elGeplaatst op Thursday 11 March 2010 19:01 Bekijk  

eigenwijs en lelijk

corydoras concolor heb ik laatst zien zitten, volgens mij blijven dat ook kleintjes. zelf heb ik sterbai's dat vind ik toch de mooisten. heb nog 2 adolfoi's en had 2 schwartzi's
PaisPresentGeplaatst op Thursday 11 March 2010 22:19 Bekijk  

Inmiddels 6 corydoras ambiacus rijker. Ik werd verliefd op het hippe kuifje. Ik zat erg te twijfelen tussen deze, of een grotere school van een kleiner soort. Maar zo groot zijn ze nou ook weer niet en de bak is er groot genoeg voor.
Nu is mn visbestand 'klaar' en wil ik het voorlopig hierbij houden.

@ re3el - trekken je verschillende corydoras soorten als 1 school met elkaar op?

PaisPresent wijzigde dit bericht op 11-03-2010 22:23 (28%)
eggebeenGeplaatst op Friday 12 March 2010 00:22 Bekijk  
Moderator

Tanganyika 120x50x40

Een mooie corydoras, maar niet zo groot. 7cm is een aardige maat. Als ze het halen in het aquarium.

Ze lijken een beetje op de leucomelas. Veel plezier van je nieuwe aanwinsten.
bakel666Geplaatst op Friday 12 March 2010 07:54 Bekijk  

ik heb 1 overgebleven corydoras aeneus, en een groepje van 6 corydoras melini, deze trekken altijd met zijn allen op. De veel grotere aeneus is dan echt als groepsleider voorop te vinden. Erg leuk om te xien dat hij met zijn verre familie kan opschieten.
PaisPresentGeplaatst op Sunday 14 March 2010 01:46 Bekijk  

Ok leuk :) Ik zou het leuk hebben gevonden om van drie verschillende soorten cory's twee vissen te nemen, maar het leek mij verstandiger om gewoon voor 1 soort te kiezen voor de welzijn van de vis.

Ze waren de eerste 24 uur héél hyper en aan een trek begonnen door de bak. Het leek alsof ze de otocinclussen imiteerde door langs het glas op en neer te zwemmen. Maar ik lees vaker dat corydorassen even tot rust moeten komen. In ieder geval weven ze niet meer nonstop langs het ruit.
bakel666Geplaatst op Sunday 14 March 2010 04:14 Bekijk  

1 soort maakt het wel een stuk rustiger in je bak, dus ik denk dat het een verstandige keuze is.
ZwaasGeplaatst op Sunday 14 March 2010 09:06 Bekijk  

Dat deden ze bij mij ook de eerste dag en gisteren weer even toen ik nieuwe visjes erbij kocht, maar dat gaat snel over hoor.

Credits