Als je voor een hoog rendement met een laag wattage (en dus ook laag stroom verbruik) wilt gaan komt je toch in de TL/PL zaken terecht. PL lampen zijn alsware een TL in U vorm, deze zijn vrijwel kant en klaar te kopen bij de meeste bouwmarket.
Spaarlampen hebben een erg laag rendement, en ik ken er ook geen met een goed spectrum voor planten.
Aangezien je geen diepe bak hebt kun je nog goed af met T8 verlichting (er is ook T5, dat komt diepen en brengt meer licht op minder ruimte, maar heeft wel een relatief hoog gebruik)
De TL balken zelf zijn erg goedkoop, rond de 8 euro kun je hele gunstige lampen voor krijgen. De Philips series 865, 840 en 830 zijn erg goed. Vooral de 865 heeft ook nog eens een prettig kijklicht. De 830 is wat geel, die zou ik alleen in combinatie met de 840 plaatsen. - Kijkt een stuk frisser.
Om de lampen aan de praat te krijgen heb je voor de goedkoopste oplossing een voor schakel apparaat nodig (VSA) en daarbij een starter. Die zitten zo rond de 35 euro totaal als ik me niet vergis. Daarmee kun je 2 lampen aan sturen. - Het inbouwen is makkelijker dan het klinkt.
Mocht je nu een koudwaterbak maken met veel soorten die ook weinig licht nodig hebben om te groeien kun je ook goed af met 1 TL of PL lampje.
Heb je misschien een voorbeeld van wat voor een bak je graag zou willen opzetten? Dan kunnen we wat gerichter advies geven over hoeveel licht er echt nodig is