Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
salkooGeplaatst op Monday 08 February 2010 21:58 Bekijk  

Hallo allemaal, ik heb een beetje hulp nodig, want ik kom er niet uit. Ik wil een nieuw aquarium gaan opstarten. De bedoeling is dat het een open aquarium wordt. HEt is een kleine bak van 80x40x40 zonder lichtkap en ik wil hem open houden. De bedoeling is dat het een aardig dichtbegroeide bak wordt. Nu heb ik een klein budget en kan dus niet al te veel spenderen (student). Daarnaast heb ik een huisbaas die nogal over elektriciteitskosten zeurt. Is er iemand die mij misschien advies kan geven over welk soort verlichting ik het best kan gebruiken? het moet dus zo goedkoop mogelijk in aanschaf zijn en een zo laag mogelijk verbruik tegenover een hoog rendement en liefst los te plaatsen. :? help!
armandGeplaatst op Monday 08 February 2010 22:49 Bekijk  

ik ken de zon die is goedkoop maar of die goed is weet ik niet echt

maar als je een open bak neemt moet je ook extra verwarmen neem ik aan anders vervliegt de warmte gelijk weer dat drukt de kosten ook niet echt !
Arwin79Geplaatst op Monday 08 February 2010 23:11 Bekijk  

kan er ook een koudwaterbak van maken dan heb je geen verwarming nodig en hoef je alleen maar spaarlampen te zoeken met de goede kleur die je dan boven de bak hangt
bosje4Geplaatst op Tuesday 09 February 2010 00:19 Bekijk  

wat is de hobby toch mooi

De oplossing die Arwin noemt is natuurlijk de goedkoopste. Gewoon een koudwaterbak van maken en dat zou ik er 1 of 2 vrij felle spaarlampen boven hangen Als je het zo goedkoop mogelijk wil hebben.

grtjs steven
salkooGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 16:10 Bekijk  

Dank jullie wel,
ik denk dat ik er idd een koudwaterbak van maak, hoewel dit uiteraard de vis/plant keuze beperkt. Misschien wat chinese danio's. Ook leuk. In ieder geval bedankt
SapphireGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 16:23 Bekijk  
Technisch beheer

><{{{*>

Ik weet niet of spaarlampen het juiste spectrum voor planten heeft, misschien kun je Hallen vragen die weet nog wel wat van planten af.
HallenGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 18:44 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

Als je voor een hoog rendement met een laag wattage (en dus ook laag stroom verbruik) wilt gaan komt je toch in de TL/PL zaken terecht. PL lampen zijn alsware een TL in U vorm, deze zijn vrijwel kant en klaar te kopen bij de meeste bouwmarket.

Spaarlampen hebben een erg laag rendement, en ik ken er ook geen met een goed spectrum voor planten.

Aangezien je geen diepe bak hebt kun je nog goed af met T8 verlichting (er is ook T5, dat komt diepen en brengt meer licht op minder ruimte, maar heeft wel een relatief hoog gebruik)

De TL balken zelf zijn erg goedkoop, rond de 8 euro kun je hele gunstige lampen voor krijgen. De Philips series 865, 840 en 830 zijn erg goed. Vooral de 865 heeft ook nog eens een prettig kijklicht. De 830 is wat geel, die zou ik alleen in combinatie met de 840 plaatsen. - Kijkt een stuk frisser.

Om de lampen aan de praat te krijgen heb je voor de goedkoopste oplossing een voor schakel apparaat nodig (VSA) en daarbij een starter. Die zitten zo rond de 35 euro totaal als ik me niet vergis. Daarmee kun je 2 lampen aan sturen. - Het inbouwen is makkelijker dan het klinkt.

Mocht je nu een koudwaterbak maken met veel soorten die ook weinig licht nodig hebben om te groeien kun je ook goed af met 1 TL of PL lampje.

Heb je misschien een voorbeeld van wat voor een bak je graag zou willen opzetten? Dan kunnen we wat gerichter advies geven over hoeveel licht er echt nodig is :)
salkooGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 19:11 Bekijk  

super! heb je ook misschien advies over wat voor soort planten ik het best kan gebruiken? ik zat zelf aan anubias, hoornblad en waterpest te denken en daarnaast als uitgroeiende planten epipremnum pinnatum ( weet de nederlandse naam niet) en iets van papyrus. Ik ga geen extra co2 toevoegen (geldgebrek) en wil een schooltje chinese danio's en misschien nog wat garnalen. niet te veel vissen. Is het mogelijk om javamos bij een graad of 19-20 te houden? Ik weet dat ik misschien veel vragen heb, maar beter van te voren uitpluizen dan later in de problemen komen.
HallenGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 19:35 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

Epipremnum pinnatum en papyrus vind ik best een interessant idee, zolang ze buiten de bak blijven redden ze het wel. Weet alleen niet of dat ook qua temperatuur gaat werken.

De andere planten zijn goed geschikt voor 'koud' water. De vissen en garnalen doen het ook goed dan. - Javamos is geen probleem op die temperatuur.

Hoornblad en waterpest doen het ook goed om een teveel aan voedingstoffen weg te filteren. Maar het blijft alsnog van belang dat je vloeibare voeding toevoegt.

Javavaren, Belgisch groen en eigenlijk elke Cryptocoryne kunnen goed in koud water met wat minder licht. Goed verkrijgbare planten die geen hoge eisen stellen.

Credits