Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
Pagina's : 

EljeriGeplaatst op Monday 08 February 2010 23:16 Bekijk  

Elisa & Jelle

Wij zijn sinds gisteren begonnen met de opstart van een Juwel Rekord 800 (110 l). Voordien hadden we een kleiner aquarium, van Superfish (26 l). We hebben voor onze beide aquariums verschillende planten, maar we weten niet goed welke planten het zijn en voor wat ze goed zijn.

Kunnen jullie ons helpen? Tips geven over wat goed is en wat we beter vervangen of anders doen?

Hieronder zie je foto's van beide aquaria.

Juwel:

Superfish:

Alvast bedankt!

Eljeri wijzigde dit bericht op 08-02-2010 23:18
HallenGeplaatst op Monday 08 February 2010 23:41 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

Van boven naar beneden:
- Hydrocotyle leucocephala
- Anubias barteri nana
- Anubias barteri
- Pogostemon helferi
- Kroos? :P

- Javamos
- Cryptocoryne wendetii 'groen' en als ik me niet vergis op de achtergrond Cryptocoryne beckettii

Wat tips: veel meer planten! erg belangrijk in opstartende aquaria, om overtollige afvalstoffen te voorkomen en een biologisch evenwicht te creeren. Hoe sneller ze groeien des te beter! Flinke bos hoornblad, cabomba etc erin en je voorkomt al een hoop problemen.

Plantenvoeding is ook echt een musts, in de eerste plaats vloeibaar en op de tweede plaats via de bodem. Zonder voeding geen groei :)

De Anubias kun je beter op een stukje hout zetten, als de wortelstok onder de grond zit gaat deze op den duur rotten.

Veel van de planten zijn ook in hun bovenwater vorm, als ze overgaan naar de onderwater vorm verliezen ze meestal blad en worden ze lijken. Maar dat kun je gewoon afwachten en en verschijnen weer nieuwe stekjes.

Hallen wijzigde dit bericht op 08-02-2010 23:44
EljeriGeplaatst op Monday 08 February 2010 23:56 Bekijk  

Elisa & Jelle

quote:

Hallen schreef op 08 februari 2010 @ 23:41:
Plantenvoeding is ook echt een musts, in de eerste plaats vloeibaar en op de tweede plaats via de bodem. Zonder voeding geen groei :)

We hebben om de bodem voeding, namelijk deponit mix 60. Een laag van ongeveer 2 centimeter.
We doen er momenteel ook dagelijks V30 Complete in.

Volstaat dit als voeding?

quote:

Hallen schreef op 08 februari 2010 @ 23:41:
De Anubias kun je beter op een stukje hout zetten, als de wortelstok onder de grond zit gaat deze op den duur rotten.

Op een stukje hout? Welk hout moet je daar dan voor gebruiken?
En hoe moet je dit dan op een stuk hout plaatsen?
immixronnieGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 00:09 Bekijk  

record 60 ,80 aqua30

je neemt een stukje hout geschikt voor aquaria en daar bind je de wortel met een nylondraadje aan vast hij zal dan vanzelf vast groeien.
ik meen dat een stuk glad pureuze steen ook mogelijk is.
immixronnieGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 00:10 Bekijk  

record 60 ,80 aqua30

.

immixronnie wijzigde dit bericht op 09-02-2010 00:12 (100%)
EljeriGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 08:56 Bekijk  

Elisa & Jelle

Ok, gaan we eens voor moeten kijken dan. Dus best op een stuk hout.. Ik had nochtans ergens anders op dit forum al gelezen dat echt hout niet zo goed is? Is daar iets van aan?
HallenGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 09:05 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

De depontmix volstaat als bodemvoeding, het is van belang dat je ook nog vloeibare voedingtoevoegt. Anubias bijvoorbeeld neemt alleen voeding via het water op. - De V30 is de vloeibare voeding in dit geval, dus ja dat volstaat allemaal :)

Op en steen of op hout is het beste (groeien ze in de natuur ook), je kunt ze wel op de bodemzetten maar dan mag de rhizoma (wortelstok) niet bedekt worden. Een steentje eronder of op een stukje hout (elk aquarium geschikt hout kan) doet de plant echt ten goede. Hij zou zelfs nog op decoratie spulletjes kunnen groeien.
EljeriGeplaatst op Wednesday 10 February 2010 21:22 Bekijk  

Elisa & Jelle

Okido, ben al blij dat ons voeding voldoende is..
We gaan dit weekend eens kijken voor die anubis op iets te zetten in plaats van in de bodem! We gaan het resultaat nog wel eens posten dan.
Nu eerst de Cryptocoryne van aquarium verplaatsen..

Bedankt voor de tips in elk geval!
Nog tips zijn altijd welkom!!

Aanpassing:
Ondertussen nog wat plantjes toegevoegd aan ons aquarium..
Hieronder zie je het resultaat van onze aanpassingen..

We gaan proberen om zo snel mogelijk nog wat plantjes toe te voegen, maar weten niet goed welke planten er allemaal goed zijn.

Kan iemand hierbij helpen?

Eljeri wijzigde dit bericht op 10-02-2010 22:09 (40%)
jesse96Geplaatst op Thursday 11 February 2010 17:43 Bekijk  

60x30x30 aquarium!

een at groter stuk hout zou ook mooi staan
immixronnieGeplaatst op Thursday 11 February 2010 17:50 Bekijk  

record 60 ,80 aqua30

zals hallen eerder al zei een cabomba plant erbij zou niet verkeerd zijn.
grote ,decoratieve en makkelijk te houden plant( ongeveer 2 euro) die ook echt een functie heeft in je bak denk aan zuurstof ,natuurlijk evenwicht en verstopplek voor je vissen.

voor beide bakken trouwens want je zou ook mooi je apperatuur er achter kunnen verbergen.

immixronnie wijzigde dit bericht op 11-02-2010 17:52 (17%)
guppy-gekGeplaatst op Thursday 11 February 2010 18:02 Bekijk  

lompeboer-iwagumi

de kroos is mischien beter om eruit te halen, dat spul groeit echt als een gek, en je krijgt het er amper meer uit als het eenmaal aan het groeien is geslagen.
EljeriGeplaatst op Thursday 11 February 2010 19:07 Bekijk  

Elisa & Jelle

Allright, gaan we rekening mee houden! Die cabomba wil ik wel halen, vind ik ook wel mooi. Ik had ook graag iets gehad om die filter enzo mee te verbergen, maar ik was bang dat een plant de filter zou kunnen afdekken?

Is die Hydrocotyle leucocephala trouwens een goede plant? Ze lijkt nogal broos vind ik.. Die gaat ook nogal gemakkelijk zijn blaadjes verliezen, kan dat?
immixronnieGeplaatst op Thursday 11 February 2010 20:07 Bekijk  

record 60 ,80 aqua30

als ik het goed heb is de Hydrocotyle leucocephala goed te houden hoor.
is een weinigeisende plant....
EljeriGeplaatst op Thursday 11 February 2010 21:34 Bekijk  

Elisa & Jelle

Ahja, hoe komt het dan dat die regelmatig zijn blaadjes verliest? Ze worden plots nogal doorzichtig en vallen dan af.
Ik weet ook niet zo goed hoe we planten moeten gaan snoeien?
Hoe pak je dit best aan?

In de winkel zeiden ze dat we de stukjes die we afsnijden van de hydrocotyle leucocephala opnieuw moeten planten.. En dat, als we dit doen, de plant veel voller gaat groeien.
HallenGeplaatst op Thursday 11 February 2010 22:47 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

De winkel heeft in dit geval goed advies gegeven dan :)

en het uitval van bladeren komt waarschijnlijk door de overgang van boven naar onderwater.

Nog even die Anubias uit het grind halen, een bos cabomba oid erbij en het is al een heel aardig bakje :)
EljeriGeplaatst op Friday 12 February 2010 23:21 Bekijk  

Elisa & Jelle

Okidooo :-) Dat zal voor het weekend zijn.. We zullen het resultaat posten!
The Crash CowboyGeplaatst op Saturday 13 February 2010 13:10 Bekijk  

125 l en 50 l

quote:

immixronnie schreef op 09 februari 2010 @ 00:09:

je neemt een stukje hout geschikt voor aquaria en daar bind je de wortel met een nylondraadje aan vast hij zal dan vanzelf vast groeien.
ik meen dat een stuk glad pureuze steen ook mogelijk is.
Met visdraad op een klein steentje binden kan ook !
EljeriGeplaatst op Sunday 14 February 2010 17:22 Bekijk  

Elisa & Jelle

We zijn gisteren nog wat plantjes gaan halen en onze bak ziet er nu toch weeral heel wat anders uit..

We vragen ons natuurlijk wel weer af welke planten we hebben..
We hebben een vermoeden van alles, maar zijn het niet zeker.. klopt hetgeen we denken?

We vermoeden dat dit een Rotala macranda is.

Is dit Lilaeopsis brasiliensis?

Zou dit Achinodorus bleheri zijn?

We hebben dan ook nog Cabomba toegevoegd..

Wat denken jullie ervan?

Eljeri wijzigde dit bericht op 14-02-2010 17:24
HallenGeplaatst op Sunday 14 February 2010 17:31 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

Bovenste is Alternanthera cardinalis als ik het goed zie
Volgende klopt
Zie de foto niet op het forum, maar in je album staat inderdaad de bleheri.

Denk dat het nu al wel mooi gaat worden, wel nog even de Anubias uit het grind halen :)
lekkie0104Geplaatst op Sunday 14 February 2010 17:49 Bekijk  

60-30-30 bak!

Die onderste is geen Anchinodorus maar Enchinodors ;)
EljeriGeplaatst op Sunday 14 February 2010 18:10 Bekijk  

Elisa & Jelle

quote:

Hallen schreef op 14 februari 2010 @ 17:31:
Bovenste is Alternanthera cardinalis als ik het goed zie

Daar vind ik in mijn boek niets over terug.. Het enige wat ze in de winkel zeiden, was dat deze nogal moeilijk te houden is.. Dat die zeker heel veel licht nodig heeft. Zijn er nog zaken waar we op moeten letten bij deze plant?

We zijn momenteel ook veranderd van voeding voor onze planten.. We hebben een uitgebreidere voeding..

We gaan momenteel een combinatie maken van volgende:
- A1 Daily, 3 keer per week
- S7 VitaMix, 1 keer per week
- V30 Complete, 1 keer per maand
- E15 FerActive, 1 keer per maand
Specifiek voor de Echinodorus hebben we nog Echinodorus Tabs, die we 1 keer per maand aan de voet van de planten, in het grind duwen.
(alle producten zijn van Dennerle)

Is dit een goede keuze?

quote:

Hallen schreef op 14 februari 2010 @ 17:31:
Denk dat het nu al wel mooi gaat worden, wel nog even de Anubias uit het grind halen :)

Dat is nog de bedoeling.. In de winkel zeiden ze dat dit nog niet echt nodig is.. maar dat die soort stam boven de grind moet zitten.. dat we dan geen problemen zouden mogen hebben?
Nuja, het is toch de bedoeling dat die op een stukje hout komt.

quote:

lekkie0104 schreef op 14 februari 2010 @ 17:49:
Die onderste is geen Anchinodorus maar Enchinodors ;)
Ja, inderdaad.. was gewoon een typfoutje..
HallenGeplaatst op Sunday 14 February 2010 19:36 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

Heeft de winkel goed verteld dan, buiten veel licht stelt hij ijzer ook op prijs. Zo te zien is hij nu nog in zijn bovenwater vorm, als hij over gaat naar de onderwater vorm zal hij wat blad verliezen. Gewoon laten staan dan. - Hij stelt wat bodem voeding in de vorm van tabletten of kleibollen ook erg op prijs.

Die middelen lijken me overcompleet, Dennerle is zeker een goed merk. Maar planten nemen stoffen voor een week maximaal op, dat is de voornaamste reden dat ik denk dat het iets te veel van het goede is. Resten voer, ontlasting etc mineraliseren ook op den duur waardoor er sporen elementen komen.
Zolang je geen grote plantenbak hebt, of erg veeleisende soorten is een compleetmix vloeibaar (1x per week of vaker na dosis) + bodemvoeding per maand genoeg is om aan de voeding van planten te voldoen. (Komt er nog licht en Co2 bij)ea

Het klopt deels van de Anubias, de wortel stok moet hoe dan ook boven het grind zitten anders gaat deze gegarandeerd rotten. De kleine worteljes kunnen in de bodem, maar moet je ze wel af en toe even kortwieken, want in zand en fijn grind worden ze op denduur zwart en sterven af (althans dat is mijn ervaring)

Nog een interessant artikel over planten: http://www.easylife.nl/nederlands/pg.html?id=50
EljeriGeplaatst op Monday 15 February 2010 21:32 Bekijk  

Elisa & Jelle

We hebben gisteren en vandaag onze waarden van het water getest..
Gisteren was ons NO2, NO3 en PH te hoog.
- NO2: 0,5 mg/l
- NO3: 10 mg/l
- PH: 8

We hebben dan een groot deel van het water ververst.

Vandaag hebben we opnieuw getest. De NO2 was vandaag weer in orde, O mg/l dus. Maar NO3 en PH waren opnieuw te hoog..
- NO3: 10 mg/l
- PH: 8 à 8,5

Zou dit kunnen komen door onze voedingsproducten voor de planten?
Wat moeten we nu doen? Ik las ergens dat je met CO2 je PH waarde naar beneden kan halen?
HallenGeplaatst op Monday 15 February 2010 22:03 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

No3 is zeker niet te hoog, die mag rustig op die waarde zitten. De bovengrens licht bij 50. Sterker nog om gezonde plantengroei te hebben is het zelfs nodig! Net als fosfaat (PO4) dat mag rond de 1 liggen.

PH is inderdaad wat hoog, die kan omlaag met Co2. Maar wil dat effectief zijn moet je KH ook lager zijn. Weet je de KH waarde?

In de voedingsproducten zit normaal gesproken geen nitriet, nitraat of ph verhogende zaken.
EljeriGeplaatst op Monday 15 February 2010 22:24 Bekijk  

Elisa & Jelle

We hebben juist de KH waarde bekeken.. Die is momenteel 10. Is dit ook te hoog?

Wat moeten we nu beginnen? We hebben al een micro flipper, die het zuurstofgehalte zou moeten regelen..

Pagina's : 

Credits