Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
MaxRoxyGeplaatst op Sunday 07 February 2010 10:15 Bekijk  

We hebben nu ongeveer 3,5 mnd een juwel rekord 60. We hebben er 2 weken geleden een hele nieuwe beplanting ingezet bij aquariumplants online vandaan. Nu wordt het naaldgras en nog een plant met sprieten (moet naam even nakijken) alweer wat bruin. Verleden week zondag een kwart water ververst en een nieuw filterwat erin. Dinsdag werden de ramen alweer wat groen. Wat verversen doen we wekelijks als ook de filterwat. Dagelijks doen we er een druppeltje in voor d eplanten.

Ik lees toch wat wisselende dingen over water verversen en regelmatig onderhoud. Wat doen we verkeerd? Of wat kunnen we beter anders doen?
MaXi-XCeLGeplaatst op Sunday 07 February 2010 10:20 Bekijk  

Het filtermateriaal in je pomp moet je niet vaak vervangen of schoonmaken. Het filtermateriaal heeft 2 functies.

1. het vasthouden van (zwevend) vuil
2. het hechten van nuttige bacteriën

Die nuttige bacteriën heb je nodig om vuil af te breken en het water gezond te houden. Iets met nitriet en nitraat enzo.

Wekelijks minimaal 10% (maximaal 50%) water verversen, een vloeibaar filtermedium gebruiken, plantenvoeding en eventueel koolstof of Co2 toevoegen. Maandelijks (voor verversing) de waterwaardes testen dmv druppeltest.

Wat voor druppels gebruik je? Wat voor verlichting heb je? Hoelang staat de verlichting aan? Heb je een luchtpompje aangesloten? Wat is de temperatuur van het water? Etc!

MaXi-XCeL wijzigde dit bericht op 07-02-2010 10:34 (24%)
MaxRoxyGeplaatst op Sunday 07 February 2010 10:54 Bekijk  

Het filtermateriaal vervangen we verder niet vaak. Alleen het witte filtertje. Dat is echt vies na een week.

De verlichting is de standaard lamp 15 watt. Hij brandt ca. 12 uur per dag.
We hebben verder geen apart luchtpompje. De druppels zijn van Ferropol 24.
MaXi-XCeLGeplaatst op Sunday 07 February 2010 11:01 Bekijk  

Juist ;) dat vervangen moet dus kunnen. Luchtpompje is ook geen goed idee, vroeg het daarom. Ferropol 24 ken ik niet maar het lijkt een complete plantenvoeding.

Verlichting, hoe oud is die TL?

De andere vragen zijn dan wat is de temperatuur en weet je toevallig je waterwaarden?
MaxRoxyGeplaatst op Sunday 07 February 2010 11:04 Bekijk  

Net getest:

PH: ca. 7.2-7.6
KH: ca. 6-10 (neigt meer naar 6)
GH: Tussen 6-10
Nitriet: 0
Nitraat: ca. 50
DreamsGeplaatst op Sunday 07 February 2010 11:05 Bekijk  

het witte filter dient alleen maar om grof vuil uit de sponzen te houden dus dat mag best af en toe vervangen worden,zelf spoel ik het om de twee weken uit in een emmer aquarium-water en gebruik het ongeveer twee maanden.

In de sponzen zitten de nuttige bacterien en die moet je zoveel mogelijk met rust laten,om de 3 maanden uitspoelen in een emmer aquariumwater is al het onderhoud dat je filter nodig heeft.
heb je de zwarte en groene spons al vervangen? deze zijn na verloop van tijd uitgewerkt en zouden vervangen kunnen worden dor een blauwe spons of filterwatten.

bij het wekelijkse verversen moet je zo grondig mogelijk de bodem afhevelen om voer ,poep en plantenresten te verwijderen,ook de ruit kun je dan gemakkelijk even schoonmaken met een oud bankpasje of een dot witte filterwatten.
bij de planten gelijkde slechte bladeren verwijderen en eventueel iets inkorten waar nodig en dat was het wel zo'n beetje.
MaxRoxyGeplaatst op Sunday 07 February 2010 11:06 Bekijk  

De temperatuus is 24 graden. De Ferropol is complete plantbemesting ook bij aquaplants online vandaan.
De TL is ook nieuw, dus ca. 3.5 mnd nu
DreamsGeplaatst op Sunday 07 February 2010 11:09 Bekijk  

je nitraat is veel te hoog dus je zal meer moeten gaan verversen,hoeveel vis heb je erin zitten?

het afstervende naaldgras is een normaal verschijnsel bij planten die zich van bovenwater-kweek aan moeten passen naar het leven onderwater.
als je naaldgras aanplant kun je het beste het polletje uit elkaar trekken en telkens plukjes van 5-10 prietjes met een pincet in de bodem zetten. en als alles erin staat kortknippen tot minder dan een centimeter boven de bodem.

Dreams wijzigde dit bericht op 07-02-2010 11:12 (33%)
MaXi-XCeLGeplaatst op Sunday 07 February 2010 11:11 Bekijk  

Duidelijk. De waarden die je hebt getest laten in ieder geval een hoog nitraat gehalte zien. Wellicht doordat je teveel plantenvoeding toevoegt of er teveel poep en andere resten in je aquarium achterblijven.

Lees dit eens:
Nitraat is een eindproduct van de stikstofkringloop (afbraak van organische stoffen). Dit is bij niet al te hoge concentraties niet schadelijk voor vissen. In zeewater met lagere dieren mag de concentratie niet boven de 10-20 mg/Liter komen in een tropisch aquarium wordt meestal 50 mg/Liter als absolute bovengrens aangehouden. Nitraat is een van de voedingsstoffen voor planten en planten nemen dan ook veel nitraat op. Bij een hoge hoeveelheid nitraat heeft u over het algemeen meer kans op algen (redfield ratio). Soms zit in kraanwater al een hogere concentratie nitraat, dan we eigenlijk willen hebben in ons aquarium. Bij een hoge concentratie kunnen snelgroeiende waterplanten en vooral ook drijfplanten helpen om de hoeveelheid nitraat te verminderen. Wanneer het gehalte nitraat te hoog is kunt u het beste een deel van het water verversen met nitraat armer water. Doordat er nitraat vervaardigd wordt door afbraak van organische stoffen moeten we op de volgende punten letten: vermijdt overvoeren, verwijder afval zoals dode bladeren en vissen, maak het filter regelmatig schoon, houdt niet teveel vissen. In een goed draaiend aquarium is het nitraat gehalte nog net hoog genoeg om de planten te laten groeien, maar algen niet meer. Algen kunnen nitraat minder efficiënt opnemen dan planten en gaan dan dood. (met dank aan Gourami).

Volgens mij las ik dat de planten pas 2 weken staan. Wellicht hebben de planten nog wat tijd nodig om aan te slaan.
MaxRoxyGeplaatst op Sunday 07 February 2010 11:14 Bekijk  

Ok, dan ongeveer 2 a 3x per week een kwart verversen?
Het is met die strips lastig te zien hoeveel het ongeveer is. Maar zat in de richting van 50.

Heb er 5 kardinaaltetra, 5 kegelvlek, 5 5 streepbarbelen,3 corydora panda, 2 jonge guppen en 1 zwaardrager.

Dat naaldgras, kan ik daar het bruine gewoon uitknippen?
Doe ook al zoveel mogelijk rottende bladeren enz. te verwijderen. Alleen het afhevelen eigenlijk niet. Hebben niet hele veel rommel liggen. Kan t komen door misschien nog teveel voeren?

Ik heb de andere sponzen 1x vervangen. maar die dunne witte filterwat is echt zwart en vies na een week. Als ik die uitspoel wordt het eigenlijk niet veel beter. Is ie dan niete cht ana vervanging toe?
DreamsGeplaatst op Sunday 07 February 2010 11:20 Bekijk  

teveel voeren is meestal oorzaak nummer een,maar ook de afstervende plantendelen verhogen natuurlijk het nitraat gehalte...de alg-groei op je ruit is ook het gevolg van de hoge nitraatwaarden

ik zou inderdaad een paar weken wat vaker verversen totdat alle planten aangeslagen zijn en gezond groeien,dan verliezen ze nog amper blad :)

het naaldgras mag je helemaal terugknippen,hij zal vanuit de worteltjes uitlopen en meteen nieuw blad aan maken dat langere tijd goed blijft onder water :)

Je mag de filterwatten best wekelijks vervangen maar dat je filterwatten zo snel zwart worden geeft toch aan dat er behoorlijk wat zweefvuil in je water zit en dus ook op de bodem ligt wat dus ook weer bijdraagt aan een hoger nitraat gehalte.

Dreams wijzigde dit bericht op 07-02-2010 11:21
MaxRoxyGeplaatst op Sunday 07 February 2010 12:06 Bekijk  

Ok, dank jullie voor de antwoorden.
Denk dat teveel voeren dan de grootste oorzaak is.

Een aantal weken achter elkaar vaker verversen, is dan 3x per week een kwart verversen ok?

De planten houden we eigenlijk goed bij. Bladeren enz worden op tijd afgeknipt. De plantenvoeding die we elke dag moeten gebruiken, is dat dat geen bevordering ook voor alggroei?

We hebben er ook snelgroeiers in maar lijkt nog niet heel snel te gaan, dat kan dan geremd worden door het nitraatgehalte?

De bodem afhevelen, kan dat het beste worden gedaan met zo'n stofzuigertje?
DreamsGeplaatst op Sunday 07 February 2010 12:21 Bekijk  

ik ben ook niet bekent met Ferropol maar een goede plantenvoeding is nitraat en fosfaat vrij dus dit zal de algengroei niet verergeren,als de planten niet hard groeien zou je de dagelijkse dosis kunnen halveren.

de snelgroeiers worden waarschijnlijk beperkt door de hoeveelheid licht en CO2 die beschikbaar is want van een beetje nitraat houden ze wel.

zelf gebruik ik Profito en Easy-carbo van Easy-Life ,de eerste is een complete plantenvoeding en de tweede een koolstofbron die voor matig verlichte bakken een goede CO2 vervanger is.

op de Easy-Life site staat ook zeer veel goede informatie over plantengroei. http://www.easylife.nl/nederlands/pg.html?id=50
MaxRoxyGeplaatst op Sunday 07 February 2010 12:29 Bekijk  

Ok, is de hoeveelheid licht te laag?

Ik dacht algen zijn ook planten dus misschien groeien die ook wel te hard door de bemesting? Maar gaan de snelgroeiers dan niet langzamer groeien door minder bemesting?

Ik ga die site eens op mijn gemak lezen.

Stomme vraag waarschijnlijk maar de CO2, welke functie heeft dat? Is dat voor de plantengroei?
DreamsGeplaatst op Sunday 07 February 2010 12:55 Bekijk  

in dat artikel vind je zowat alle antwoorden die je maar kan verzinnen over plantengroei :)

het gaat om de verhoudingen tussen de hoeveelheid licht,Co2,en voedingsstoffen..als er minder licht en CO2 is zullen de planten ook minder nitraat,fosfaat en sporen-elementen opnemen.
lekkie0104Geplaatst op Sunday 07 February 2010 13:00 Bekijk  

60-30-30 bak!

Co2 is ook een sotf voor de fotosynthese van de planten.
Dus dat is ook nodig vooral bij moeilijke planten.

Verder kunnen snelgroeiers best goed groeien ook zonder plantenvoeding maar dat hebebn ze wle nodig en het remt algen af.

En ik raad je ook Profito aan als je Ferrppol op is.
Ook kan je het combineren met Easy-carbo.

Eventueel kan je ook nog extra tl lamp bij maken maar dan moet je ook extra co2 nodig en plantenvoeding omdat planten dan hun fotosynthese sneller gaan werken en dus sneller groeien.
re3elGeplaatst op Monday 08 February 2010 22:10 Bekijk  

eigenwijs en lelijk

als je "net" al je aquariumplanten hebt vervangen zul je moeten wachten tot die aanslaan. dan lopen je nitraatwaardes op omdat ze nog niet "draaien"
algen hebben dan vrij spel om te gaan groeien.

ik zou erop letten dat je je planten een complete voeding geeft (profito zoals al gezegd :) hoop easylife fans hier :D ) daar zit alles in wat een plant nodig heeft.

zodra je planten groeien zullen ze nitraten gaan verbruiken en zullen je nitraatwaardes minder snel oplopen. als je geen nitriet in je bak meet is je filter goed! (dit wordt dus 100% omgezet in nitraat)

re3el wijzigde dit bericht op 08-02-2010 22:14 (25%)
re3elGeplaatst op Monday 08 February 2010 22:17 Bekijk  

eigenwijs en lelijk

als je planten groeien, kun je eventueel easycarbo gaan gebruiken.
dit bevorderd weer de opname van de profito door de planten

dan is een reflector boven je lichtbalk ook aan te raden

re3el wijzigde dit bericht op 08-02-2010 22:18 (20%)
immixronnieGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 00:24 Bekijk  

record 60 ,80 aqua30

geef je ook niet teveel voeding? als je bak 60 liter is gaat er nog wat vanaf bodem ,decoratie enz..

ik gebruik zelf in mijn juwel de groene spons deze zou het nitraat verwijderen... weet niet of t werkt maar never change a winning team.
vervang deze als enigste elke maand
gebruik dus 2 blauwe stukken , een groene filter en de witte bovenop.
let wel als je stukken gaat vervangen zorg dan dat de hoogte van de filter inhoud gelijk blijft anders functioneert je filter niet

immixronnie wijzigde dit bericht op 09-02-2010 00:25
re3elGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 09:01 Bekijk  

eigenwijs en lelijk

voor een bak in opstart zeg ik ja tegen die groene sponzen (omdat ze er toch al bij zitten)

als je al een bacteriecultuur hebt is het geldklopperij om om de 6 weken je nitraatsponzen te vervangen!

ikzelf gebruik emkel siporax en watten (niet die dure juwelwatten).

zoals immixronnie al zegt: als je een 60l bak hebt wil niet zeggen dat er ook 60l water in zit.

mijn 60x30x30 zit bijv, maar 41l in (en een hoop hout, grind en planten)
GodfatherGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 10:12 Bekijk  

In Ferropol zit geen nitraat. Staat ook op de verpakking. Gebruik zelf ook Ferropol. Voorheen Easylife gebruikt, maar ik denk dat er in Ferropol meer sporenelementen of iets dergelijks zitten, want de bladeren zien er nu wat gezonder uit weer :)
re3elGeplaatst op Tuesday 09 February 2010 14:20 Bekijk  

eigenwijs en lelijk

om mn ph rond de 6,8 te houden filter ik over turf. daar zitten ook nog de nodige sporenelementen in ;)

Credits