Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
PunkyfishGeplaatst op Monday 22 December 2008 12:38 Bekijk  
Admin

Eitjes, Kweeksubf.

Ichthyophthirius multifiliis / Witte stip

Er zijn de afgelopen tijd veel vragen geweest rondom witte stip.
Daarom heb ik alle feiten en weetjes even op een rijtje gezet en kunnen leden het zo snel terug vinden. Als er enige opmerkingen of aanvullingen zijn, graag een berichtje in dit topic.

Oorzaak
Om deze aandoening bij onze aquariumvissen te begrijpen, zal ik eerst omschrijven wat witte stip eigenlijk is. Witte stip is eigenlijk een parasiet die zich in de slijmhuid van de vis boort en van de huid leeft. De witte stippen op het lichaam van de vis is dus eigenlijk een gaatje met daaromheen een slijmhuid ophoping. Wanneer de parasiet zich in heeft genesteld, zal hij zich gaan opdelen. De parasiet laat honderden nieuwe parasieten los. Deze zwemmen vrij rond door het water op zoek naar een volgend slachtoffer. De parasieten nestelen zich binnen een uur weer bij een nieuw slachtoffer en zo gaat het verder.

Witte stip kom je vaak tegen op vissen waarvan hun weerstand achteruit is gegaan. Dit kan komen door veranderingen in het water of nieuwe vissen. Stress is een van de grootste oorzaken van witte stip.

Oorzaken op een rijtje:
· Nieuwe vissen in het aquarium gezet
· Water ververst met te koud of te warm water
· Water waardens zijn slecht voor de vis
· Aquarium staat op de tocht
· Er is al een andere ziekte aanwezig in het aquarium
· Verzorging van de vissen niet correct

Symptomen
Witte stip is natuurlijk herkenbaar aan de witte kleine stipjes over het lichaam van de vis. Vaak lijkt het of de witte stippen op de huid van de vis liggen. Witte stip begint vaak bij de vinnen en spreid zich daarna uit over het lichaam. De vissen die last hebben van deze parasiet schuren en knijpen met de vinnen. De vissen eten vaak niet goed waardoor hun weerstand nog meer achteruit gaat. In een laat stadium van de ziekte worden de vissen grauw en zullen ze zwaar ademhalen. Als er niks aan de stip (in ver gevorderd stadium) wordt gedaan zullen de vissen het niet overleven.

Diagnose
Om er echt zeker te zijn dat de vissen stip hebben, kan je naar een speciaalzaak gaan met een vis en vragen of ze deze willen onderzoeken. Bij een onderzoek van een klein visje zal het visje het niet overleven. Bij onderzoek schrapen ze met een glasplaatje klein beetje slijmhuid van de vis om onder een microscoop te bekijken wat voor parasieten er aanwezig zijn. Het beste is om een vis mee te nemen die nog leeft, maar ernstig ziek is. Vaak is zo een onderzoek niet nodig en kun je met het blote oog de witte stippen zien zitten. Sommige vissen zullen vatbaarder zijn voor witte stip dan andere. Zo heb ik gemerkt dat bijlzalmen, botia’s, glasmeervallen, kardinalen/neons en vaak ook nog de molly’s vatbaarder zijn. Hou deze vissen in de gaten. Hoe vroeger je erbij bent, hoe beter het te bestrijden is!

Bestrijding
Witte stip was voorheen moeilijk te bestrijden. In een boekje uit 1935 wisten ze nog niet goed hoe ze het moesten bestrijden. In het boek wordt aangegeven dat een zoutbad kan helpen, maar niet afdoende zou zijn voor vergevorderde witte stip. Tegenwoordig hebben we van allerlei merken middeltjes om witte stip te bestrijden.

Een zoutbad kun je bij een vroeg stadium van de witte stip wellicht helpen. Het is belangrijk dat je zout gebruikt waar geen jodium in zit. De verhouding moet ongeveer zijn 15 -20 gram zout op 1 liter water. Het bad van de vissen duurt zo een 10 tot 45 minuten. Let wel erg goed op de reactie van de vissen.

De parasiet overleeft ook hogere temperaturen niet. Boven de 30 graden is het dodelijk voor de parasiet. Vaak wordt dan ook aanbevolen om de temperatuur te verhogen in het aquarium. Dit betekend wel dat de dieren en de planten hier tegen moeten kunnen. De temperatuur verhogen moet worden opgebouwd in zeker 4 a 5 dagen. Als je direct de temperatuur verhoogd zullen de dieren zich niet kunnen aanpassen. Het verstandigste is om de vissen met witte stip apart te zetten en ze behandelen in quarantaine. Je zult de temperatuur 30 graden een aantal dagen moeten aanhouden. Daarna zul je voorzichtig weer de temperatuur moeten afbouwen.

Er zijn verschillende medicatie’s in de handel te verkrijgen voor het bestrijden van deze parasiet. Veel middelen zijn gebaseerd op Malachietgroenoxalaat en Methyleenblauw. Lees goed in de bijsluiter wat de dosering is. Doseer nooit meer als je denkt dat het niet werkt. Maak de gehele kuur af.
Als je van deze medicatie gebruik maakt:
· Zorg dan dat het koolfilter uit het filter is gehaald. De koolfilter filtert anders gewoon de medicatie weer uit het water.
· Zet eventueel een beluchter op het aquarium. Een luchtpompje met een bruissteentje kan de vissen wat verlichting brengen omdat je zo het water in beweging houdt.
· Mix nooit medicatie met elkaar. Je mag alleen meerdere producten gebruiken als het in de bijsluiter duidelijk staat geschreven dat dit ook kan.
· Lees ook in de bijsluiter of dit middel giftig is voor ongewervelde dieren (garnalen, slakken, kreeften etc.)

Witte stip kan na ongeveer 3 weken nog eens de kop op steken. Maak daarom de kuur af. Nadat de witte stip in de bak aanwezig is geweest, kan je het beste de bodem afhevelt zodat de eventuele resten van de parasiet zijn verwijderd. Woel niet in de bodem, wellicht zal de parasiet dan weer door de bak verspreiden. Filter de medicatie weer uit het water met nieuwe kool! Vervang daarna het kool weer na een week. De oude kool zal verzadigd zijn.

Pak de oorzaak van de witte stip aan en zo voorkom je deze ziekte in het aquarium.

Succes!

(Aanvullingen graag in dit topic en ik ben nog op zoek naar foto's!)

Punkyfish wijzigde dit bericht op 22-12-2008 13:28
pleco fanaticGeplaatst op Monday 22 December 2008 13:05 Bekijk  

No Woman No Cry

Apistogramma borellii met witte stip:

Boraras maculatus met witte stip:

mijn gevecht tegen witte stip:

witte stip!
Heckel&SymphysodonGeplaatst op Monday 22 December 2008 14:25 Bekijk  

Spoedig 210x90x85

Jodium of niet, naar mijn mening werkt jodiumhoudend zout beter.

De temperatuur boven 30 graden overleeft de parasiet wel, maar voortplanten kan niet meer op of boven deze temperatuur, waardoor de parasiet als het ware uitsterft. Boven 35 is het pas dodelijk voor deze parasieten.

Melanchiet groen of blauw zou ik niet gebruiken, het verkleurt zelfs je kitranden, en is een zeer giftig goedje.

Verder goede post, en zeker gewaardeert.

Heckel&Symphysodon wijzigde dit bericht op 22-12-2008 14:26
PunkyfishGeplaatst op Monday 22 December 2008 14:36 Bekijk  
Admin

Eitjes, Kweeksubf.

Mooi, dan pas ik hem daarop nog eventjes aan straks :D
Bedankt!
gismo160Geplaatst op Tuesday 17 March 2009 17:50 Bekijk  

is exit wel goed??het verkleurt mijn water nog al erg groen
PentazonaGeplaatst op Thursday 19 March 2009 23:00 Bekijk  

exit werk prima, combineer het met een temperatuursverhoging van 2-3 graden. Ververs voor de kuur wel eerst 30%-50% van je water. succes
jankoGeplaatst op Friday 20 March 2009 21:37 Bekijk  

hier ook prijs met witte stip na plaatsing van 2 nieuwe purperkopjes. 2 purperkopjes hebben hun hele staartvin ondertussen vol zitten en 1 platy een paar stippeltjes op een zijvin.

Ben hier aan de slag gegaan met temperatuursverhoging + volledig afdekken van aquarium. Hopen dat het werkt in ieder geval en dat mijn planten de knal overleven.

@heckel: van wat ik met inlezen en navragen heb gevonden en begrepen is dat hun stofwisseling oid. stopt vanaf >30 graden. Je bent ze dus aan het uithongeren in dat geval.

korte update even: na 2 dagen afgedekt met temperatuur van rond de 31 graden:

- planten leven allemaal nog en sommige lijken het zelfs veel beter te doen, alleen de drijfplantjes zijn aardig hard aan het verpieteren
- purperkopjes lijken van de temperatuursstijging geen / tot nauwelijks last te hebben, zijn gestopt met schuren en zelfs de 2 die zwaar onder de stip zaten zijn actief
- platys houden er duidelijk niet van, zitten allemaal wat op de bodem. Vrouwtje platy die onder de stip zat lijkt het kwijt te zijn
- vissen eten wel goed
- al met al: bij de besmette purperkopjes lijkt er qua gedrag een grote verbetering mee te zijn behaald, maar de stippen worden niet minder (gelukkig ook niet meer), methode lijkt dus een positief effect te hebben tot nu toe

------

update 3:
na 3 dagen afgedekt + hoge temperatuur zijn alle vissen verlost van de stip \o/ Heb daarna nog 2 dagen zonder af te dekken de temperatuur hoog gehouden en daarna afgebouwd. 2 platys hebben helaas wel het leven gelaten, maar de rest is helemaal stipvrij, hier en daar wel nog een beetje flets van kleur.
Voor de zekerheid ook een flink stuk van mijn zandbodem afgezogen en wat medicatie erbij gedaan om echt alles van die krengen uit te roeien.

janko wijzigde dit bericht op 26-03-2009 10:07 (59%)
AukjeGeplaatst op Saturday 21 March 2009 14:05 Bekijk  

Hallo, ook ik heb sinds afgelopen donderdag witte stip bij mijn vissen, ben gelijk naar de dierenwinkel geweest en hij heeft mij Colombo Cerpofor aanbevolen, het is nu de tweede dag en het begint nu wel te helpen, maar mijn vraag is, moet je het water na 3 a 4 dagen voor 1/3 verversen en wanneer kan je er weer nieuwe vissen bij doen, ik hoor het graag van jullie.

Groetjes;
Aukje
pier1987Geplaatst op Wednesday 25 March 2009 17:30 Bekijk  

hallo, ik heb vandaag stip ontdekt in mijn juwel vision 450.
ze zijn meegekomen met mijn antennebaarsjes dat zijn zover ik heb gezien ook de enige die het hebben, waarvan er 1 echt ziek is.
helaas zag ik net dat mijn hoogvinkarpers er ook last van hebben.

zoals ik heb begrepen moet ik die 4 even 10 tot 45 min. in een zout badje doen.

maar wat moet ik met de rest van mijn vissen doen?

nitriet: 0-0,3
nitraat: 10
fosfaat: 0,03
ph: 8
kh: 5
gh: 7
co2: 1.6

Groeten
Sander

pier1987 wijzigde dit bericht op 25-03-2009 17:41
MeervallekeGeplaatst op Tuesday 31 March 2009 17:08 Bekijk  

hoelang duurd het eer de vissen genezen zijn van witstip?
Ik behandel nu al een week met exit, heb de koolfilter verwijderd maar zie geen verbetering...
Groetjes
Sarah
eggebeenGeplaatst op Friday 03 April 2009 17:42 Bekijk  
Moderator

Tanganyika 120x50x40

Ik heb witte stip mee gekregen met een koppel ramirezi. Niet heel ernstig. Enkel mijn roodkopzalmpjes kregen ook de stip. In de winkel kreeg ik Sera Costa Med mee. Een blauw goedje welke je in de bak moest spuiten tot de helft blauw zal zijn. Uiteraard als het van de oppervlakte afzakt. Wat bleek in 24uur de hele school roodkopzalmpjes overleden. De overige vissen geen problemen. Nu hoorde ik dat roodkopzalmpjes zeer gevoelig zijn voor dit blauw. Kan iemand hier mogelijk met ervaring meer over vertellen. In de winkel waar ik het spul kocht heb ik vanmiddag een nieuwe school van 10 gekocht, kreeg er 4 gratis toch service. Iemand?
LisaaaGeplaatst op Saturday 04 April 2009 10:38 Bekijk  

Hoi ik heb ook stip in mijn bak gehad en het is 4 dagen geleden totaal verdwenen. iig mijn vissen hebben geen stip meer. ik heb nu nog meer 1 vis een black molly waarvan ik versteld sta dat die het heeft overleefd omdat hij ceht helemaal onder de witte stippen zat. maar mijn vraag is hoelang moet ik nu nog wachten met nieuwe vissen bij hem te zetten?

GR.
jankoGeplaatst op Monday 06 April 2009 10:57 Bekijk  

quote:

pier1987 schreef op 25 maart 2009 @ 17:30:
hallo, ik heb vandaag stip ontdekt in mijn juwel vision 450.
ze zijn meegekomen met mijn antennebaarsjes dat zijn zover ik heb gezien ook de enige die het hebben, waarvan er 1 echt ziek is.

zoals ik heb begrepen moet ik die 4 even 10 tot 45 min. in een zout badje doen.

maar wat moet ik met de rest van mijn vissen doen?

nitriet: 0-0,3
nitraat: 10
fosfaat: 0,03
ph: 8
kh: 5
gh: 7
co2: 1.6

Groeten
Sander

wat ik weet van wat witte stip is (parasiet) gaat een zoutbadje je niet helpen. Je haalt de stippen van die visjes af misschien, maar die parasiet zit (of kan, dat weet je niet) nog altijd in het water zitten dus hebben die vissen gewoon opnieuw prijs als je ze terug erin zet. Maw. iets aan het aquarium zelf doen lijkt me een slimmere optie dan erop gokken dat enkele van die krengen zich nog niet gedeeld hebben. Maar ik denk dat je mag aannemen dat zodra je stipjes ziet je in feite al te laat bent met voorkomen dat ze zich al eens gedeeld hebben.

Ik heb hier zelf goede ervaringen met temperatuur omhoog schroeven, binnen enkele dagen waren de vissen verlost van hun stipjes, daarna nog aangehouden om alles wat in de bodem zat te killen, dan water ververst, temperatuur langzaam omlaag geschroefd, filter schoongemaakt en stukje van mijn zandbodem afgezogen.
pier1987Geplaatst op Monday 06 April 2009 17:33 Bekijk  

ik heb met garantie van mijn aquariumwinkel 450 gram zout in mijn aquarium gegooid en dit is allemaal goed verlopen en heb na 1 week 50% water ververst + de bodem afgeheveld.
ook heb ik bij vivarium medicijn gekocht tegen alle parasieten in je aquarium.
als het nu nog niet verdwijnt.....

Sander
Hamst3rGeplaatst op Thursday 09 July 2009 14:39 Bekijk  

hey ik heb ook witte stip:( ik heb er exit in gedaan en de temperatuur staat nu op 32°c het enige probleem is de stip is er nog.. de temperatuur is al 2dagen zo hoog en de exit zit er 1 dag in weet u misschien wanneer ik verbetering zie? want mijn vissen beginnen schuin te zwemmen ik denk door de hitte =/

Christoph
Hamst3rGeplaatst op Saturday 11 July 2009 12:27 Bekijk  

ik heb niet echt meer een reactie gekregen =( maar ik zal even uitleggen wat er bij mij is gebeurt:)

na verder onderzoek kwam ik bij een fabrieksfout uit.. ik had in mijne exit doosje geen fleshje van exit maar ene van esha 2000.. terug naar de winkel en heb een nieuwe gekrege :) (de witte stip was dus al 1 week aan doorgroeien) uit een beetje stress(a) heb ik snel wat exit erin gespoten en het zal een overdosis zijn geweest want ik kon geen druppeltjes meer tellen xD

nu de dag erna nog eens erin gespoten en de derde dag in de ochtend alle stipjes dood

ik kan ze ookn iet zien liggen op de grond nu is mijn vraag zou ik nu de temperatuur verlage hij staat op 32° en dan stoppe met exit of nog ff doorgaan??

groetjes

Credits