Actieve onderwerpenZoekenVeel gestelde vragen
Gebruikersnaam:  Wachtwoord:  
Blader door dit onderwerp:
jordi1986Geplaatst op Thursday 19 February 2009 21:46 Bekijk  

Hallo allemaal,

In de winkel hebben ze me aangeraden om het volgende plantje Hemianthus callitrichoides (wat ik wil gebruiken als bodembedekker), te planten compleet met steenwol. Dit om de super kleine worteltjes niet gelijk kapot te trekken.

Deze heb ik nu geplant in men nieuwe bak (maar het groeit nog niet echt van harte, wel al een paar nieuwe puntjes dus ik hoop dat het goed komt met de CO2 set. Licht is net genoeg denk ik. 2x 57 watt in rio 240). Als straks de bak lekker draait en de CO2 goed werkt, wil ik nog een paar potjes met deze plantjes kopen.

Nu is mijn grote vraag: Met zo'n tenger plantje, hoe plant je deze het beste in je aquarium?
ArjenkGeplaatst op Friday 20 February 2009 11:59 Bekijk  

Steenwol er van af halen! Daarna alle planten in kleine stukjes uit elkaar trekken(zeg maar een potje in 5'en delen.). Die plant je ongeveer 5cm van elkaar af in de bodem.
m44nvisGeplaatst op Friday 20 February 2009 12:04 Bekijk  

1x 27L 1x10L 1x54L

Hoi ik heb deze plant ook in mijn aqua 40. Ik heb de pant van het steenwol ontdaan. Ik had 3 bosjes gekocht. Elk bosje heb ik in 6 plantjes verdeeld. Toen heb ik ze in de bodem gedaan. Ik heb een zand bodem en gebruik zo'n heel simpel co2 setje van dennerle. Ik heb nu een heel groen veldje.
keukenprinsGeplaatst op Friday 20 February 2009 12:07 Bekijk  

Ben het niet met Arjenk eens.
Ik heb deze plant al een aantal jaar in mijn bakken staan.
Neem 11 potje en laat de bovenste cm steenwol aan de plantjes zitten. Dit is ongeveer net zo dik als dat de worteltjes lang zijn.
Scheur die in meerdere stukken (maak er zelf altijd 4 stukken van) en zet die in de grond.
Schuw het niet om er wat grind aan de randen op te leggen anders is hij zo los gelaten.

Buiten veel licht en CO2 heeft deze plant ook een hoge behoefte ana voedingsstoffen.
Zorg dus voor voldoende nitraat en fosfaat in je bak.

2 x 57 Watt?
m44nvisGeplaatst op Friday 20 February 2009 12:12 Bekijk  

1x 27L 1x10L 1x54L

Keukenprins maar in een aqua 40 zit toch niet zo veel licht? Ik heb nu een groen veld van 30x7 LxB.
jordi1986Geplaatst op Friday 20 February 2009 20:24 Bekijk  

haha foutje, bedoel 2x 54 watt keukenprins.

Ik heb inderdaad ook niet helemaal het advies opgevolgd van de winkel. Ongeveer 1cm dikte steenwol laten zitten en het gehele potje er in een keer in gezet. Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze nu even ompoten en opdelen in 4 stukken per plantje.

Ik hoop dat ze aanslaan in men beginnende bak (want het is niet het makkelijkste plantje...)
keukenprinsGeplaatst op Saturday 21 February 2009 00:25 Bekijk  

quote:

m44nvis schreef op 20 februari 2009 @ 12:12:
Keukenprins maar in een aqua 40 zit toch niet zo veel licht? Ik heb nu een groen veld van 30x7 LxB.

Daar zit 11 waat in op 27 liter met maar 30 cm waterhoogte.

Is dus best aardig!
joostlodderGeplaatst op Friday 06 March 2009 15:14 Bekijk  

kijk ook eens op tropica.com daar staat enorm goed filmpje over hoe je plantjes kan planten.
tomvdweerdGeplaatst op Thursday 28 May 2009 21:22 Bekijk  

Rekord60 + Aqua30

Zou de Hemianthus ook goed groeien in mijn Aqua30? 11W licht + dagelijkse toevoeging van EasyCarbo?
PrionGeplaatst op Thursday 28 May 2009 21:39 Bekijk  

dat is nog beter dus waarom niet?
tomvdweerdGeplaatst op Thursday 28 May 2009 21:53 Bekijk  

Rekord60 + Aqua30

Wat bedoel je met nog beter? Omdat er ook wordt gezegd dat de Hemianthus Co2 nodig heeft..
HallenGeplaatst op Friday 29 May 2009 12:41 Bekijk  
Technisch beheer

Plant fetishist

quote:

keukenprins schreef op 20 februari 2009 @ 12:07:
Ben het niet met Arjenk eens.
Ik heb deze plant al een aantal jaar in mijn bakken staan.
Neem 11 potje en laat de bovenste cm steenwol aan de plantjes zitten. Dit is ongeveer net zo dik als dat de worteltjes lang zijn.
Scheur die in meerdere stukken (maak er zelf altijd 4 stukken van) en zet die in de grond.
Schuw het niet om er wat grind aan de randen op te leggen anders is hij zo los gelaten.

Buiten veel licht en CO2 heeft deze plant ook een hoge behoefte ana voedingsstoffen.
Zorg dus voor voldoende nitraat en fosfaat in je bak.

2 x 57 Watt?

Wat is de toegevoegde waarde van het steenwol laten zitten? Wortels die meer houvast hebben of? :)

Denk dat ik dit plantje ook maar weer eens probeer nu ik Co2 toevoeg
PrionGeplaatst op Friday 29 May 2009 13:21 Bekijk  

quote:

tomvdweerd schreef op 28 mei 2009 @ 21:53:
Wat bedoel je met nog beter? Omdat er ook wordt gezegd dat de Hemianthus Co2 nodig heeft..

zelfde wattage met licht maar, minder water/oppervalkte.
dus dan krijg je een hoger percentage.
Je kan ook CoČ compact er op doen.
PiwiGeplaatst op Saturday 30 May 2009 02:41 Bekijk  
Admin

.::ZA Freak::.

@ m44nvis,

Heb je een foto van je veldje ik ben nml wel benieuwd
nero82Geplaatst op Friday 30 July 2010 00:21 Bekijk  

www.carpfeeling.nl

heb er net een paar besteld ben ik eigelijk ook wel benieuwd na ja
wil ook een veldje hebben en heb toch voor dit plantje gekozen...
na mijn weten had de winkel hier 1km vanaf ze ook ga ik morgen ff kijken en meteen ff 1 potje proberen
wat raden jullie aan heb 1 bak met grind bodem zonder voedings bodem maar met co2
of de grote bak met voedingsbodem maar zonder co2
waardes waren goed heeft hallen gecheckt:)
nero82Geplaatst op Friday 30 July 2010 00:22 Bekijk  

www.carpfeeling.nl

aiiiiiiii al een jaar oud sorry nie gezien :( :( :(

Credits